Detailsalget i Kina voksede med 4,0% i perioden januar-februar 2025 sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser nye tal fra Kinas nationale statistikbureau. Dermed matcher væksten præcis de forventninger, som analytikerne havde på forhånd, og ligger en smule højere end væksten på 3,7% i december.
Forbruget uden for bilmarkedet steg med 4,8%, mens salget i byerne voksede med 3,8% og på landet med 4,6%. Især onlinehandlen var en positiv drivkraft med en stigning på 7,3% og udgjorde nu over 22% af det samlede detailsalg. Enkelte sektorer skilte sig særligt ud – blandt andet steg salget af sports- og underholdningsudstyr med hele 25%, mens salget af kommunikationsudstyr voksede 26,2%.
De friske tal indikerer stabil fremgang i det kinesiske forbrug, der fortsat er en vigtig drivkraft for landets økonomi. Tallene kommer dog kort efter en overraskende stigning i arbejdsløsheden, hvilket kan få betydning for den fremtidige forbrugsvækst.
Læs mere her.