Cirkulære forretningsmodeller, som fokuserer på at genbruge ressourcer, forlænge produkters levetid og dele kapacitet, er ved at blive en vigtig strategi for virksomheder, der ønsker at kombinere bæredygtighed med profit og vækst skriver Bain i en artikel.
Frem for den traditionelle lineære model, hvor produkter fremstilles, bruges og kasseres, søger den cirkulære tilgang at holde materialer i brug længst muligt, hvilket både sparer ressourcer og kan åbne nye indtægtsstrømme.
Ifølge Bain & Company’s analyse oplever virksomheder, der integrerer cirkulære strategier, ikke kun miljømæssige fordele, men også økonomiske – f.eks. i form af lavere omkostninger, nye forretningsmodeller og styrket kundeloyalitet. Mange cirkulære modeller kombinerer digitale teknologier og dataindsamling, hvilket giver mulighed for mere præcis sporing, optimering og værdiskabelse.
Overgangen til cirkulære forretningsmodeller er dog ikke uden udfordringer. Virksomheder peger især på økonomiske barrierer, såsom høje startomkostninger og usikkerhed omkring afkast. Organisatoriske udfordringer spiller også en stor rolle – eksempelvis mangel på kompetencer, modstand mod forandring og lavt engagement blandt ledelse og interessenter.
For at få succes med cirkulære forretningsmodeller anbefaler Bain, at ledelsesteams forankrer cirkularitet i kerneforretningen, eksperimenterer i mindre skala, opbygger partnerskaber og fokuserer på at skabe konkret forretningsværdi. Med en struktureret tilgang kan virksomheder ikke kun gøre en positiv forskel for miljøet men også opnå konkurrencefordele i fremtiden.
Læs hele artiklen her.