Her de overordnede konklusioner om virussens oprindelse, baseret på den amerikanske kongres’ “Final Report of the Select Subcommittee on the Coronavirus Pandemic” (4. december 2024):
Tyve hovedpunkter om COVID-19’s oprindelse ifølge rapporten
1. Laboratorie- eller forskningsuheld er den mest sandsynlige oprindelse
Rapportens hovedkonklusion er, at COVID-19 mest sandsynligt stammer fra et laboratorieuheld – specifikt relateret til forskning på Wuhan Institute of Virology (WIV).
2. Forskere på WIV blev syge før det første officielle udbrud
Amerikanske efterretningstjenester rapporterede, at WIV-forskere blev syge med COVID-lignende symptomer allerede i efteråret 2019.
3. WIV udførte gain-of-function-forskning
WIV arbejdede aktivt med genetisk manipulation af coronavirusser for at gøre dem mere smitsomme – et såkaldt “gain-of-function”-projekt, som USA medfinansierede via EcoHealth Alliance.
4. Forskningsmetoder gjorde det svært at opdage manipulation
Nogle af teknikkerne på WIV kunne sløre tegn på genetiske ændringer og gøre det svært at skelne mellem naturlig og kunstig virusudvikling.
5. Mangel på tilstrækkelig biosikkerhed
Rapporten peger på, at nogle WIV-forskere ikke anvendte passende sikkerhedsforanstaltninger under arbejdet med SARS-lignende coronavirusser.
6. Furin cleavage site som mistænkeligt element
Et nøgleelement i SARS-CoV-2 – det unikke “furin cleavage site” – er aldrig tidligere set i beslægtede virusser, hvilket styrker mistanken om menneskelig manipulation.
7. EcoHealth Alliances DEFUSE-projekt ønskede at indsætte furin site
Et 2018-projektforslag til DARPA fra EcoHealth og WIV beskrev netop planer om at indsætte et furin cleavage site – præcis den mutation, som SARS-CoV-2 bærer.
8. Zoonotisk oprindelse er ikke underbygget
Rapporten konkluderer, at der ikke er fundet inficerede dyr eller forløbere for virusset på markeder i Wuhan, som kunne bekræfte en naturlig overgang fra dyr til menneske.
9. “Proximal Origin”-studiet var styret af Dr. Fauci
En indflydelsesrig artikel, som modbeviste laboratoriehypotesen, blev ifølge rapporten fremmet og indirekte styret af Anthony Fauci og Francis Collins for at forme den offentlige fortælling.
10. Artiklen havde politiske motiver
Bag kulisserne ønskede man at undgå international konflikt med Kina og nedtone risikoen for øget regulering af virusforskning.
11. Forskerne erkendte privat, at manipulation var sandsynlig
Før Proximal Origin-rapporten blev offentliggjort, udtrykte flere forskere bekymring for, at virusset kunne være kunstigt fremstillet – dette blev ikke reflekteret i den endelige publicering.
12. Proximal Origin blev ændret for at “diskvalificere” laboratorieteorien
Rapporten viser, at sætninger som “vi tror ikke på nogen laboratorieoprindelse” blev indsat efter feedback fra redaktører og embedsmænd – og ikke baseret på data.
13. Flere centrale aktører skjulte eller slettede relevante data
Navngivne personer, herunder Dr. David Morens, Dr. Peter Daszak og flere NIH-embedsmænd, beskyldes for at have slettet e-mails og omgået informationslove (FOIA).
14. FBI og Department of Energy støtter laboratoriehypotesen
FBI vurderede med “moderat sikkerhed” og DOE med “lav sikkerhed” at virusset stammer fra et laboratorieudslip.
15. Kinesiske myndigheder skjulte tidlig information
Den kinesiske regering nægtede adgang til relevante data og samarbejde om oprindelsesundersøgelser og forsøgte at styre WHO’s konklusioner.
16. WHO’s rapport betragtes som vildledende
WHO’s officielle oprindelsesrapport kritiseres for at være ufuldstændig og for at gengive kinesisk propaganda.
17. Internationale forskere pressede hinanden til ensretning
E-mails afslører, at nogle forskere ønskede at “undgå konspirationsteorier” ved at fremme den naturlige oprindelse – selv når beviserne pegede i en anden retning.
18. Ingen kendt virus svarer til SARS-CoV-2
Ingen offentliggjort virus ligner SARS-CoV-2 nok til at være dens naturlige stamfader – hvilket udfordrer zoonose-teorien.
19. Efterretningstjenester havde stærkere evidens for lab-teori
Ifølge tidligere efterretningsdirektør John Ratcliffe taler “alle konkrete beviser” for laboratoriehypotesen, mens den zoonotiske teori “mangler væsentligt indhold.”
20. Kongressen opfordrer til yderligere efterforskning
Rapporten konkluderer, at arbejdet er langt fra afsluttet, og anbefaler fortsatte undersøgelser, internationalt pres og øget ansvarlighed hos forskningsinstitutioner.
Indledning fra Komiteens formand, bearbejdet til dansk:
Kære kollega:
Det har været min særlige fornøjelse at lede den særlige underkomité om coronaviruspandemien for den 118. Kongres. Jeg var beæret over at blive betroet et stort ansvar: at undersøge en pandemi, der kun opstår én gang hvert 100. år, og at forberede Amerika til næste gang – og der vil komme en næste gang. Dette er et ansvar, jeg tog meget alvorligt, og jeg tror, at denne seriøsitet og teamwork har ført til stor succes.
For fem år siden, den 1. december 2019, opstod det, der senere skulle vise sig at være det første bekræftede tilfælde af COVID-19. Derefter rasede en pandemi, der ødelagde verden i et omfang, vi næsten aldrig før har set, og efterlod millioner døde og endnu flere bekymrede over langsigtede konsekvenser.
COVID-19 var ny. De klogeste forskere og medicinske eksperter lærte mens de arbejdede for at finde ud af, hvordan man behandler både den underliggende sygdom og de sekundære bivirkninger. Siden februar 2023 har den særlige underkomité forsøgt at udarbejde en fuld evaluering efter krisen for at levere et køreplan for, hvordan vi – i Kongressen, den udøvende magt og den private sektor – bedre kan forberede os på og reagere på fremtidige pandemier.
Gennem denne proces har den særlige underkomité sendt mere end 100 undersøgelsesbreve, gennemført 38 transskriberede interviews eller afhøringer, afholdt 25 høringer eller møder og gennemgået mere end en million sider dokumenter fra adskillige aktører. Dette arbejde ser tilbage på mange begivenheder, udtalelser, retningslinjer og andre handlinger for at kunne se fremad. Dette er den mest grundige gennemgang af pandemien, der er udført til dato.
De fleste af jer kender mig. I ved, at jeg stræber efter at arbejde kollegialt med vores medamerikanere for at skabe resultater for os alle. Det er den samme indstilling, jeg havde i mit arbejde som formand for den særlige underkomité. I en tid med intens partipolitik opnåede den særlige underkomité bred enighed på tværs af partiskel om flere emner.
Muligheden for, at COVID-19 opstod som følge af et laboratorie- eller forskningsrelateret uheld, er ikke en konspirationsteori.
EcoHealth Alliance, Inc. og Dr. Peter Daszak bør aldrig igen modtage amerikanske skatteydermidler.
Videnskabelig kommunikation skal være klar og præcis, understøttet af beviser, og komme fra betroede formidlere, såsom frontlinjelæger, der behandler patienter.
Offentlige sundhedsmyndigheder må arbejde på at genvinde amerikanernes tillid; amerikanere vil uddannes, ikke indoktrineres.
Den tidligere guvernør i New York, Andrew Cuomo, deltog i medicinsk forsømmelse og dækkede offentligt over det samlede antal dødsfald på plejehjem i New York.
Ud over disse bemærkelsesværdige tværpolitiske succeser udviklede den særlige underkomité omfattende konklusioner, herunder følgende:
De amerikanske National Institutes of Health finansierede gain-of-function-forskning på Wuhan Institute of Virology.
Den kinesiske regering, myndigheder i den amerikanske regering og nogle medlemmer af det internationale videnskabelige samfund forsøgte at skjule fakta omkring pandemiens oprindelse.
Operation Warp Speed var en enorm succes og et forbillede at bygge videre på i fremtiden. Vaccinerne, som nu nok bedst beskrives som terapeutiske midler, reddede utvivlsomt millioner af liv ved at reducere risikoen for alvorlig sygdom og død.
Udbredt svindel, spild og misbrug plagede håndteringen af COVID-19-pandemien.
Skolelukninger under pandemien vil have varig indflydelse på generationer af amerikanske børn, og disse lukninger blev muliggjort af grupper, der skulle tjene disse børn.
Forfatningen kan ikke sættes ud af kraft i krisetider, og restriktioner på frihedsrettigheder skaber mistillid til folkesundheden.
Kurbehandlingen må ikke være værre end sygdommen – såsom stramme og alt for omfattende nedlukninger, der førte til forudsigelig lidelse og undgåelige konsekvenser.
Det har været en ære at være formand for den særlige underkomité i den 118. Kongres. Jeg sagde fra begyndelsen, at dette arbejde var det mest betydningsfulde ansvar, jeg har påtaget mig i mine 12 år i Kongressen – og det har det været. Dette arbejde vil hjælpe USA – og verden – med at forudse den næste pandemi, forberede sig på den næste pandemi, beskytte os mod den næste pandemi og forhåbentlig forhindre den næste pandemi.
Medlemmer af den 119. Kongres bør fortsætte dette arbejde og bygge videre på det – der er mere information at finde og ærlige handlinger at tage.
COVID-19-pandemien fremhævede en mistillid til lederskab. Tillid skal opbygges. Ansvarlighed, gennemsigtighed, ærlighed og integritet vil genopbygge denne tillid. En fremtidig pandemi kræver en samlet amerikansk indsats ledet af personer uden personlig vinding eller bias. Vi kan altid gøre det bedre – og for fremtidige generationers skyld, skal vi gøre det. Det kan lade sig gøre!
Med venlig hilsen,
Brad Wenstrup, D.P.M.
Formand