Analytikerne havde forventet mere af Ambus regnskab for Q2, end ledelsen leverede. Især skuffede salget indenfor højvækstområdet endoskopi, og overskudsgraden landede også lavere end forventet. Væksten synes bestemt ikke at være aflyst, og de seneste mange produktlanceringer bør over tid bidrage betydeligt til væksten. Toldusikkerheden er til stede, men Ambu synes at have mange muligheder for at afbøde effekterne, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
I forhold til analytikernes konsensusforventning var der en klar forventning om en bedre præstation. Forventningen til omsætningsvæksten lå således på 13,3 pct. og dermed 1,5 procentpoint over det realiserede. For EBIT-marginen var situationen den samme med en forventning på 16,1 pct. mod 14,4 pct. realiseret.
I forhold til 1. kvartal ser tingene dog lidt anderledes ud, for her blev det til en organisk vækst på hele 19,5 pct. og en EBIT-margin på 16,1 pct. Et spadestik dybere i omsætningen afslører, at den mere stabile og ”kedelige lavvækstforretning” A&PM (Anæstesi og Patient Monitorering) voksede med 9,8 pct. i 2. kvartal, hvilket faktisk var lidt bedre end konsensus på 8,8 pct.
Forklaringen på den høje vækst i forhold til den generelle langsigtede forventning om 2-4 pct. årlig vækst er de prisstigninger, der blev gennemført sidste forår. Og her er det vigtigt at bemærke, at 2. kvartal er sidste kvartal med medvind fra prisstigninger, så væksten bliver betydeligt lavere i den resterende del af regnskabsåret.
Det store problem finder vi i Ambus væksthåb, nemlig endoskopiforretningen, hvor det kun blev til en vækst på 13,1 pct. mod forventet 16,7 pct. Endoskopi udgør ca. 60 pct. af den samlede Ambu-forretning, og endoskopi er fordelt meget ligeligt mellem ”Pulmonologi” og ”Urology, ENT & GI”, og her er den store langsigtede væksthistorie konverteringen fra flergangsbrug til engangsbrug.
I Pulmonologi blev det kun til 8,5 pct. vækst mod en konsensusforventning om 11,9 pct. Her er det vigtigt at fremhæve den flotte præstation i 1. kvartal på 17,8 pct. vækst, hvilket var markant bedre end konsensusforventningen på 12,1 pct.
Denne gang er det altså lige modsat, og en delforklaring er influenzasæsonen, som havde en mindre positiv væksteffekt, men den kom primært i 1. kvartal, da kunder foretog forberedende indkøb allerede i 1. kvartal.
I højvækstforretningen Urologi, ENT & GI blev det ”kun” til en vækst på 18,3 pct. mod konsensus på 22,5 pct. og en realiseret 23,9 pct. i 1. kvartal. Ambu forklarer en del af den manglende vækst med, at nye mindre kinesiske spillere har forsøgt sig på markedet med aggressive priser, hvilket har forlænget Ambus egne salgsprocesser med de samme kunder. I lyset af den seneste udvikling særligt mellem USA og Kina synes det ikke at være en konkurrence, man skal være særlig bekymret for fremadrettet.
I modsætning til efter 1. kvartalsregnskabet ultimo januar var toldsatser et vægtigere emne denne gang. Ikke mindst fordi Ambu i lighed med mange andre selskaber ikke endnu har en klar idé om, hvor det hele ender.
Ambus 2,5 år gamle fabrik i Mexico, som nu er ved at være kørt godt ind, er omfattet af den nordamerikanske handelsaftale og bør dermed være toldfri i forhold til det amerikanske marked. Ledelsens budskab er, at som det ser ud nu, har Ambu qua sit globale produktionssetup mange muligheder for at afbøde eventuelle toldeffekter. Udover Mexico har man produktion i USA, Malaysia og Kina.
Selvom prissætningen af Ambu tydeligt indikerer, at det er den langsigtede væksthistorie, aktien prises på, så er der i investorernes smånervøse øjne ikke plads til for store kvartalsmæssige udsving. Ganske interessant viste Ambu i forhold til den langsigtede væksthistorie, at over 90 pct. af de seneste tolv måneders omsætning i Urologi, ENT & GI kommer fra to gamle produkter, der er lanceret for over fem år siden.
Ambus væksthistorie er ikke aflyst, selvom man igen missede konsensusforventningerne. Der bruges mange ressourcer på lanceringer, og derfor bliver 2. halvår ikke så godt som 1. halvår. Pengestrømmene indikerer også en solid lageropbygning qua et løft i arbejdskapitalen på henved 300 mio. kr. de sidste par kvartaler, hvilket også peger i retning af lanceringer og forventning om øget salg.
Konklusionen synes at være, at Ambus høje prissætning igen har fået investorerne til at reagere kraftigt på en overraskelse. Denne gang var det en skuffelse, og ser vi på kursgrafen i et lidt større perspektiv er de alt for positive forventninger måske ved at være kalibreret, så der snart vil være plads til en positiv overraskelse.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.