Uddrag fra Reuters, bearbejdet til dansk
Maersk vurderer, at virksomheder i gennemsnit betaler en effektiv toldsats på 21 % i forbindelse med amerikansk import målt i forhold til containerlast. Det oplyste den danske shippingkoncern onsdag. Det er mindre end halvdelen af niveauet før USA i april midlertidigt satte sine omfattende toldsatser på pause.
I sin seneste globale markedsopdatering skriver Maersk, at toldniveauet toppede kort efter den 2. april, hvor præsident Donald Trump annoncerede told mod næsten alle USA’s handelspartnere. På det tidspunkt vurderede Maersk, at den gennemsnitlige, container-vægtede effektive toldsats lå på 54 %.
Over et dusin af USA’s største handelspartnere forsøger nu at nå til enighed med Trump-administrationen inden fristen den 9. juli for at undgå, at toldsatserne stiger yderligere.
I april valgte Trump at indføre en 90-dages suspension af de markante toldsatser, han havde annonceret blot en uge tidligere – en udmelding der rystede de globale finansmarkeder.
“Hele verden holder øje med toldudviklingen i juli og august, hvor en række frister for potentielle handelsaftaler med USA udløber,” skriver Maersk.
“Resultatet af disse forhandlinger vil naturligvis påvirke verdenshandlen og forbrugertilliden i de kommende måneder.”
Koncernen rapporterer samtidig en solid vækst i containerefterspørgslen i første halvår af året.
“Udviklingen var ikke helt uventet, og vi oplevede, at kunderne fremskyndede ordrer forud for de varslede toldforanstaltninger,” udtaler Maersk.
Desuden bemærker Maersk, at mange af selskabets store amerikanske kunder i de seneste år har reduceret deres afhængighed af import fra Kina.
“Mange kunder inden for tøj- og modebranchen har nu en Kina-afhængighed på under 10 %,” fremhæver selskabet.