Først kom den markante svækkelse af britiske pund. Så blev producenter af investeringsgoder ramt.
Men mange virksomheder, der er afhængige af britiske forbrugeres og erhvervslivs løbende forbrug, ser foreløbig ingen nedgang i aktiviteten. Bliver de ramt i en tredje bølge? Læs om danske virksomheders forberedelser.
En stor del af de virksomheder, der har betydelig omsætning på det britiske marked, venter stadig på den store Brexit-lussing. Virksomheder i vidt forskellige brancher, som DFDS og Egetæpper, er nok blevet ramt af en betydelig svækkelse af det britiske pund. Men de har endnu ikke mærket faldende aktivitet eller faldende salgsmængder. Flere af dem frygter, at det kommer.
En gennemgang af de meldinger, blandt andet i regnskaber, som danske og andre skandinaviske virksomheder med afsætning i Storbritannien er kommet med, viser, at Brexit har ramt i tre faser.
Den første bølge. I første omgang er alle blevet ramt af svækkelsen af pundet, som torsdag i den forgangne uge fortsat lå i 8,74 kr., mod 9,71 kr. umiddelbart før Brexit-afstemningen. Alene i DFDS har svækkelsen af pundet medvirket til en negativ valutaeffekt på omsætningen på 475 mio. kr. Danske virksomheder reagerer foreløbig gradvist på pund-svækkelsen: Møbelvirksomheden Fritz Hansen sætter ifølge medier først i januar 2017 priserne op, så de kompenserer for de faldende pund. Den sene prisforhøjelse indikerer, at virkningen på det britiske forbrug af det faldende pund kan være forsinket, så det først i løbet af adskillige måneder slår fuldt igennem på priser og omsætning.
Den anden bølge. I anden omgang er virksomheder, der er afhængige af britiske virksomheders langsigtede planer om blandt andet investeringer, blevet ramt. Britisk erhvervsliv er blevet tilbageholdende med nye initiativer. Den danske Santa Fe-koncern, der hjælper virksomheder med at flytte medarbejdere rundt i verden, er allerede blevet ramt. Santa Fe skrev i sin regnskabsmeddelelse for tredje kvartal, at især i Storbritannien fortsatte usikkerheden om Brexit med at forårsage dramatisk reduceret markedsaktivitet. Santa Fe ser ”ikke tegn på, at den britiske forretning vil opleve en genopretning fra Brexit-usikkerheden i fjerde kvartal, idet kunderne vil være tilbageholdende med flytninger, indtil der er større klarhed om Brexit-processen.”
Scandinavian Brake Systems har set en opbremsning på det britiske marked og har derfor nedjusteret sine forventninger til 2016. Og en stribe skandinaviske leverandører af komponenter til industrien og kapitalgoder melder også om tilbageslag som følge af Brexit.
Adskillige nordiske virksomheder vurderer, at Brexit generelt har bremset investeringslysten i europæisk erhvervsliv. Finske Valmet, der især fremstiller udstyr til papirindustrien, beskriver markedet i Europa som mere afdæmpet efter Brexit. Den store svensk-schweiziske elektrotekniske koncern ABB påpeger også, at efterspørgslen i Europa er blevet dæmpet på grund af blandt andet usikkerhed i Storbritannien efter Brexit.
Herhjemme har Grundfos’ koncernchef Mads Nipper sagt, at han er overbevist om, at global usikkerhed med Brexit og valget af Trump vil på-virke investeringsklimaet negativt.
Den tredje bølge? Mens virksomheder, der er afhængige af britisk erhvervslivs langsigtede planer, allerede er ramt af Brexit, er virkningerne af afstemningen endnu ikke slået igennem over for virksomheder, der er mere afhængige af den aktuelle økonomiske aktivitet i Storbritannien. Det er typisk virksomheder, der leverer direkte til forbrugere og løbende er leverandører af services eller komponenter til britiske virksomheder.
Jo tættere på forbrugerne, des bedre går det tilsyneladende for i hvert fald nogle af de danske virksomheder, der er aktive i Storbritannien: Den danske tøjkoncern Bestseller melder om ”great progress” i Storbritannien i det seneste regnskabsår, der gik til 31. juli. Danish Crown har ikke konstateret vigende omsætning i Storbritannien umiddelbart efter Brexit. DFDS konstaterer i sin seneste kvartalsrapport, at det svagere pund ikke har påvirket fragtmængderne mellem Storbritannien og kontinentet i tredje kvartal, og at der endda har været stærk vækst på Dover-ruterne. Det finskbaserede transportselskab Svenske Containerships, der leverer transport og logistik i Østersøen og Nordsøen, konstaterer også, at ”indtil nu har brexit ikke haft effekt på forretningen.”
Men effekten kan komme. Egetæpper, der sælger tæpper til private og erhverv, har ”ikke kunnet konstatere en væsentlig ændring i aktivitetsniveauet.” Ledelsen vurderer imidlertid, at der kommer endnu en bølge af Brexit-effekter, som også vil påvirke Egetæpper: Selskabet er ”ikke i tvivl om, at effekten vil ramme det engelske marked senere på året eller i starten af 2017.”
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her