Efter Ambus seneste kvartalsregnskab var der hos analytikerne mest fokus på den kommende strategiopdatering, der præsenteres på en kapitalmarkedsdag den 1. oktober. Både strategi og målsætninger er til revurdering: Spørgsmålet er, om ledelsen igen er klar til at gå opkøbsvejen? Det kan i hvert fald konstateres, at den finansielle balance stadig styrkes, og der puges penge sammen på kistebunden, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
Når Ambu i starten af oktober afholder kapitalmarkedsdag, vil der som altid være fokus på udviklingen på det amerikanske marked, herunder de nye produkter og nye segmenter, som Ambu prøver at erobre. Det altovervejende fokus er fremdriften for engangsløsninger på skop-markedet frem for de hidtidige flergangsløsninger, der fortsat er meget udbredte.
Ambu er nu halvvejs i strategiperioden, og selskabet har efter ledelsesskiftet i kølvandet på en meget ekspansiv periode nu været igennem en meget klassisk turn around udvikling. Først kom en transitionsperiode med oprydning og omstruktureringer, hvor væksten forsvandt og indtjeningen ligeså, samtidig med at man styrkede kapitalpositionen og håndterede et truende likviditetsproblem.
Herefter er ledelsen drejet ind i en ny periode med stigende vækst og ikke mindst stigende EBIT-margin, der ultimativt skal ende med en margin på 20 pct. i år 5. I hvert fald efter ledelsens målsætning. Undervejs har ledelsen konsekvent opbygget tillid via forsigtige udmeldinger, der blev efterfulgt af flere opjusteringer undervejs.
Nu, hvor den sidste halvdel af den 5-årige strategiperiode er i gang, er Ambu ved at lave et eftersyn på strategi og målsætninger. Og det store spørgsmål er selvsagt, hvor mange og store strategiændringer, der bliver lanceret, og hvad de betyder for de finansielle målsætninger.
Særligt for aktiekursen vil det være vigtigt, at Ambu med overbevisning kan forsikre om, at man fortsat har kurs mod at blive en vigtig spiller på et fremtidigt stort marked for engangsskoper. Her er der to dimensioner:
For det første handler det om hele markedet og om hvorvidt konverteringen til engangsskoper går så hurtigt som håbet. For det andet handler det om, hvorvidt Ambu kan sikre sig en betydelig markedsposition.
På det strategiske plan vil der givetvis også være fokus på om opkøb bliver en større del af den nye strategi. Har Ambu nu genfundet modet og selvtilliden til at forsøge værdiskabende opkøb? Her er det interessant at lægge mærke til, hvad der blev sagt på telefonkonferencen efter kvartalsregnskabet i sidste måned, hvor der kun lige resterede en stor måned af kvartalet.
Vi kan citere Ambus CFO for, at ledelsen fortsat vil styrke balancen med likvide midler og ingen gæld. Og det leder til det naturlige spørgsmål om man er ved at forberede sig på et opkøb? Eller måske lidt mindre fast, at opkøb eller store investeringer kan blive en mere vigtig del i den opdaterede strategi, som fremlægges på kapitalmarkedsdagen. Det kom der ikke noget klart svar på.
Ambu løftede i sit nylige regnskab for 3. kvartal omsætningsforventningen marginalt fra 11-14 pct. til 12-14 pct., hvilket synes opnåeligt efter en organisk vækst på 14,3 pct. i regnskabsårets første ni måneder. Den oprindelige forventning var 10-13 pct.
Omsætningsfremgangen på 12 pct. i kvartalet er stadig drevet af væksten i den samlede skop-forretning (60 pct. af omsætningen), som blev på 15,9 pct. i kvartalet. Væksten er fordelt med 11,2 pct. i Pulmonologi og 20,8 pct. i URO, ENT & GI, hvor væksten for første gang i mange kvartaler ligger højere end det forudgående kvartal. Det er givetvis for tidligt at tale om en egentlig vending i denne del, hvor vi tidligere har set kvartaler med vækst over 30 pct.
Den mere stabile Anæstesi og Patient Monitorering (A&PM) lever stadig højt på de sidste effekter af sidste års prisstigninger, da divisionen i 3. kvartal viste en vækst på 6,4 pct. og 11,1 pct. for de første tre kvartaler. Det er en forretning, der formentlig vil vokse 2-4 pct. om året normalt.
Efter en EBIT-margin på 13,9 pct. i de første tre kvartaler blev spændet for helåret fastholdt på 13-15 pct., til trods for at det blev påpeget, at det synes umuligt at nå den høje ende af intervallet. Den eneste mulighed er nærmest kun, hvis der kommer et voldsomt USD-comeback i den sidste del af regnskabsåret, der slutter 30. september. Med under en måned tilbage synes det at være en umulighed.
Her skal vi lægge mærke til, at 3. kvartal isoleret leverede en margin på 11,6 pct., så marginen skal løftes med 5 procentpoint eller mere, hvis Ambus 4. kvartal skal kunne løfte hele regnskabsårets margin op til toppen af intervallet.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.