På den netop afholdte kapitalmarkedsdag overraskede Ambu positivt på to områder: Der blev ikke pillet ved de finansielle ambitioner i den eksisterende strategiperiode, og der blev fremlagt nye pæne mål frem til 2030. Selvom Ambu stadig har en forsigtig tilgang til det gigantiske GI (mave-tarm) marked, så står det klart, at der ligger en stor og langvarig vækstmulighed i de øvrige endoskopiområder. Omsætningsvæksten er den vigtigste driver for løftet i EBIT-marginen til ”+20 pct.” om fem år, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
Ambus egen målsætning er klar: Den lyder meget ubeskedent ”global endoscopy leadership” på det gryende single-use marked, hvor man reelt kun har kradset i overfladen. Den klare driver er skiftet til brug af engangsskoper på de store endoskopimarkeder, hvor flergangsbrug stadig er den klare hovedregel qua en single-use penetration på kun 3-4 pct.
I dag foretages der årligt omkring 100 mio. endoskopiundersøgelser i Europa, Japan og USA, og det anslås at markedet for engangsskoper er en 190 mia. kr. mulighed, hvis det store skifte finder sted over en lang årrække. Det aktuelle marked på ca. 6 mia. kr. vil ved 20 pct. årlig vækst nå 15 mia. kr. i 2030. Væksten til 2030 er sammensat af 5 pct. vækst i antallet af endoskopiundersøgelser generelt og +15 pct. fra øget single-use penetration.
Som eksempel på penetrationshastigheden lancerede Ambu som de første et engangsbronkoskop i 2009 og i dag er single use-penetrationen kun nået op på 25 pct. For ENT (øre, næse, hals) blev det første single-use skop lanceret i 2018, og her er penetrationen i dag 5 pct. Det første single-use skop indenfor cystoskopi (blære/urinvej) blev lanceret i 2020 og her er penetrationen i dag 15 pct.
Det tager altså lang tid at ændre rutiner i sundhedssektoren. Fagpersoner (Ambus kunder) vurderer, at single-use penetrationen i de tre nævnte områder bør kunne nå 70 pct. med de endoskoper, der er på markedet i dag. Det vil svare til et marked på 50 mia. kr.
Den store guldklump er GI-området (mave-tarm), som udgør hele 120 mia. kr. af de 190 mia. kr., og det interessante er her, at single-use penetration ligger under 1 pct. Ambu har (fået) stor respekt for det marked og ikke mindst den enorme mangeårige indsats på flere niveauer, der kræves for at åbne det marked for single-use. Det er langt fra så nemt, som man nok troede i 2019, da man lancerede de første skoper hertil.
Ambus kapitalmarkedsdag var imødeset med spænding pga. usikkerhed om, hvilken modificering af de finansielle målsætninger, der kunne komme i spil. Ikke mindst fordi der på det seneste er rejst tvivl om især den hidtidige EBIT-marginmålsætning for 2027/2028 på ca. 20 pct., efter marginforbedringen på det seneste synes at være fladet ud.
Sidste regnskabsår blev det til 12 pct. margin efter en organisk vækst på 13,8 pct., og i det netop afsluttede regnskabsår peger meget på (baseret på 3. kvartal), at man leverer vækst på 13-14 pct., men fortsat kun en margin omkring 13 pct. Altså er der en lille frygt for, at skalaeffekterne er fladet lidt ud, selvom det hører med til historien, at der har været en forholdsvis stor – ifølge Ambu midlertidig – valutamodvind.
Frygten blev gjort til skamme, da Ambu fastholder 2027/2028-målsætningerne om +10 pct. omsætningsvækst og ca. 20 pct. EBIT-margin i den eksisterende fem-årige strategiperiode (”Zoom In”), hvor man kun er lidt over halvvejs. Det nye er, at man nu har fremlagt nye målsætninger for 2029/30 i strategiopdateringen ”Zoom Ahead”, der basalt blot er en fremskrivning med et lille løft.
Omsætningsvæksten præciseres til 11-13 pct. som følge af, at det mere stabile område A&PM nu vil vokse 3-5 pct. mod 2-4 pct. før, og fordi højvækstområdet endoskopi helt naturligt bliver en større del af forretningen. Her er forventningen dog uændret en årlig vækst på 15-20 pct. i ”endoscopy solutions”.
Til gengæld er der et løft af EBIT-marginen, da Ambu nu forventer ”+20 pct.” margin i 2029/30, hvilket er en lille bedring i i forhold til ”ca. 20 pct.” i 2027/28.
Løftet af EBIT-marginen skal komme fra forbedringer i bruttomarginen, som skal levere ca. 1/3, og de sidste 2/3 fra skalafordele på alle områder med faste omkostninger, såsom administration, salg & marketing, distribution og R&D.
Altså vil toplinjevæksten kunne fortsætte uden en tilsvarende 1:1 stigning i den faste omkostningsbase. Det er ikke ligefrem rocket science, men det er med til at understrege, hvor vigtig toplinjevæksten er, hvis Ambu skal løfte EBIT-marginen markant.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.