Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Peer group klima rating: DHL og DSV topper over konkurrenter

Claus Strue Frederiksen

torsdag 23. oktober 2025 kl. 9:50

Jens H. Lund - CEO hos DSV
Jens H. Lund – CEO hos DSV

DHL og DSV slår internationale konkurrenter på centrale klimamålepunkter. De to transportgiganter har over en årrække reduceret deres klimaaftryk markant. I 2019 var DSV’s samlede CO₂-aftryk på 20,5 mio. ton, sidste år var det faldet til 13,3 mio. ton, altså et fald på 41 pct. I bunden af peer-gruppen ligger amerikanske Expeditors, der skriver meget om grøn omstilling, men udelader væsentlige klimadata i rapporteringen, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen.

Økonomisk Ugebrev har undersøgt, hvordan DSV klarer sig på klimaområdet i forhold til internationale peers. Undersøgelsen viser, at DSV – ud af en peergruppe på fem globale transportgiganter – er med i front på centrale målepunkter.

I perioden 2021-24 har DSV reduceret sit samlede scope 1, 2 og 3 CO₂-aftryk med 13 pct. – fra 15,4 mio. ton til 13,3 mio., altså en reduktion på 2,1 mio. ton.

Klimabesparelsen på 2,1 mio. ton svarer til hele CO₂-aftrykket i 2024 for Royal Unibrev, Demant, Pandora, Zealand Pharma, Coloplast og Ambu lagt sammen.

På en lidt længere bane er DSV’s klimaresultater endnu bedre. I 2019 var den danske transportgigants samlede CO₂-aftryk på 20,5 mio. ton. På fem år er det således lykkedes DSV at reducere selskabets samlede klimaaftryk med 41 pct. Hvis alle andre selskaber kunne fremvise lignende resultater, ville klimakrisen formentlig være aflyst.

Flytransport fylder i klimaregnskabet

Det er særligt flytransport, der fylder i DSV’s klimaregnskab: Med 7,1 mio. ton CO₂ i 2024 mod 12,2 mio. ton i 2019. Men CO₂-aftrykket for landtransport og skibstransport er også faldet markant siden 2019.

Økonomisk Ugebrev har spurgt DSV, hvordan selskabet har været i stand til at levere markante CO₂-reduktioner på så svært et område som tung transport, der jo stadig i høj grad anvender fossile brændsler.

DSV har ikke ønsket at svare direkte på vores spørgsmål, men henviser i stedet til en passage i årsrapporten, som konstaterer – dog uden at uddybe hvordan – at DSV har reduceret CO₂-aftrykket for alle tre transportformer.

Under overskriften ’Our decarbonisation roadmap’ oplyser DSV dog, at der på landtransportområdet efterhånden er blevet udviklet teknologiske løsninger, der gør det muligt at anvende ikke-fossile energikilder i større skala.

I forhold til luft- og søtransport forventer DSV dog, at de fleste CO₂-reduktioner på kort og mellemlang sigt fremadrettet vil komme fra effektivitetsforbedringer, da grønne teknologier stadig modnes og kun er tilgængelige i begrænset omfang og til høje priser.

Det tyder altså på, at DSV’s markante CO₂-reduktioner 2019-24 på lange stræk stammer fra effektivitetsforbedringer som eksempelvis at sejle længere på literen og i mindre grad skyldes et skift væk fra fossile energikilder.

DSV er ikke det eneste selskab i peer-gruppen, der har formået at reducere CO₂-aftrykket over en årrække. I 2021 var den tyske transportgigant DHL’s samlede CO₂-aftryk på 46,0 mio. ton mod 39,8 mio. ton i 2024. Altså et fald på 14 pct.

I samme periode har DHL sænket CO₂-intensiteten fra 76 ton CO₂ pr. omsat million kroner til 63 ton pr. omsat million kroner – altså et fald på 16 pct. Næstbedst i peer-gruppen er DSV med et fald i CO₂-intensiteten på 5 pct. i 2021-24.

Corona-pandemien spiller en væsentlig rolle i forhold til CO₂-intensiteten. Mens mange brancher havde usædvanligt lave omsætningstal i 2021, var det lige omvendt for de store transportgiganter, der nød godt af høje fragtrater og livlig pakketrafik.

Med undtagelse af DHL havde alle i peer-gruppen højere omsætningstal i 2021 end i 2024 – hvilket også er årsagen til, at DSV’s procentuelle CO₂-reduktioner er højere for det absolutte CO₂-aftryk end for CO₂-intensiteten.

På trods af lavere omsætning har konkurrenterne, amerikanske CH Robinson og schweiziske Kuehne+Nagel, ikke formået at sænke deres klimaaftryk fra 2021 til 2024. Tværtimod har de to transportgiganter øget både det absolutte CO₂-aftryk samt intensitetsaftrykket.

Eksempelvis har CH Robinson øget intensitetsaftrykket fra 115 ton CO₂ pr. omsat million kroner i 2021 til 140 ton pr. omsat million kroner i 2024 – altså en stigning på 22 pct. I samme periode er selskabets absolutte aftryk steget 3 pct.

Læs hele artiklen her

Claus Strue Frederiksen

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank