Midt i det ledelsesmæssige tomrum efter fyringen af CEO Kristian Villumsen i maj i år, fremlagde Coloplast for nylig en ny femårig strategiplan og opdaterede samtidig ledelsens finansielle målsætninger. Ambitionerne hos den midlertidige CEO Lars Rasmussen er sænket noget. Meget tyder dog på, at det også kan ses som et blidt oplæg til Coloplasts nye formand fra december, nemlig LEGO-direktør Niels Christiansen, som antageligt skal være med til at vælge den nye CEO til foråret, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
I starten af september præsenterede Coloplast som lovet ny strategi og nye målsætninger ovenpå en proces, der helt sikkert er blevet forstyrret af CEO-fyringen i maj. Ikke desto mindre er strategien klar og målsætningerne på plads.
Investorerne venter nu kun på at finde ud af, hvem der skal føre den ud i livet, så Coloplast som virksomhed og aktien kan profitere af den seneste strategiperiodes investeringer på op mod 25 mia. kr., herunder de større opkøb af Atos og Kerecis. Det står klart, at fokus må være på at få de senere års store investeringer til at bidrage mere positivt til forretningen. Ledelsen forventer ikke flere større M&A-transaktioner, og fokus er på mindre bolt-on opkøb.
Den ny målsætning frem til 2029/2030 for den organiske omsætningsvækst ligger på 7-8 pct., som ikke er på niveau med forventningen for et par kvartaler siden. Men man bør ikke overse, at 7-8 pct. gennemsnitlig årlig vækst over fem år faktisk modsvarer en udvidelse af forretningen på 40-47 pct. Det vil bringe Coloplast op omkring 40 mia. kr. i omsætning.
Med Coloplast egne ord er 7-8 pct. organisk vækst ambitiøst, men også realistisk. Den bygger på en forventning om en generel markedsvækst på 4-5 pct. årligt i perioden. Altså ligger der implicit en forventning om vundne markedsandele og lidt mere værdi i produktporteføljen og nylanceringer. Det hører med til historien, at den tidligere ledelse i den nu afsluttede strategiperiode (Strive 25) havde et vækstmål på 8-10 pct.
I løbet af Strive 25-perioden er selskabets EBIT-margin faldet fra et (højt covid-periode-hamstring) niveau på 32-33 pct. til 27-28 pct. i det seneste år. I grove træk kan faldet på 4 procentpoint henføres til inflation og påvirkningen fra de store opkøb i perioden. I det lys synes det lidt uambitiøst, at Coloplast i den nye strategiperiode kun lægger op til en vækst i det absolutte EBIT-resultat på linje med omsætningsvæksten.
Med andre ord er barren sat, så der ikke forventes bedring i EBIT-marginen, hvis man tager de pessimistiske briller på. De optimistiske briller ville formentlig fokusere på stordriftsfordele og genvinding af noget af det tabte, hvilket alt i alt burde føre til en højere EBIT-margin fremover.
De nye målsætninger, og det sværere geopolitiske miljø (og en valutaeffekt) har allerede sat sig i omsætningsforventningerne til 2026 og 2027, der nu ligger omtrent 1,5 mia. kr. lavere end i maj måned. Det afspejler sig direkte i EBIT-marginen for de samme år, der nu ligger ca. 1,3 procentpoint lavere, end det var tilfældet i maj måned.
Coloplast leverer således stadig en fornuftig indtjening, og forventer også at fastholde en høj payout-ratio på 60-80 pct. i perioden, ligesom ledelsen senere forventer at genoptage aktietilbagekøb. Så der ligger en fornuftig forrentning og venter for de tålmodige investorer, hvis Coloplast kan indfri de lidt mindre optimistiske forventninger.
Selvom det er over fem måneder siden Coloplast lidt overraskende sagde farvel til CEO Kristian Villumsen, hvor bestyrelsesformand og tidligere CEO Lars Rasmussen overtog posten som midlertidig CEO, ser det ikke ud til, at ny CEO er lige rundt om hjørnet. Coloplasts udmelding i maj var, at en ny CEO ville være på plads indenfor tolv måneder, så det er svært at sige, at Coloplast er efter planen.
På kapitalmarkedsdagen for over en måned siden lød det, at forløbet med en ny CEO kører “som det skal”, og at Coloplast allerede havde set en del kandidater. Søgningen er global, og der meldes om stor interesse.
Da det forleden blev meddelt, at Lars Rasmussen overraskende ikke genopstiller til bestyrelsen ved generalforsamlingen 4. december, kunne man samtidig læse udtalelser om, at timingen er god ovenpå den nye strategi, og at det giver plads til, at den kommende formand kan vælge en ny CEO.
Dermed kan man også konkludere, at der næppe bliver udpeget en ny CEO i år, hvis en ny formand skal have officiel tid på posten til at vælge CEO, og med Lars Rasmussens ord ”så de to kan vælge hinanden og starte på et godt parløb mange år fremover”.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.







