Bæredygtighed og grøn omstilling fylder meget i DSV’s markedsføring. Et af tiltagende er transportgigantens Sustainability Impact Map, der giver indblik i over 200 af DSV’s bæredygtighedsinitiativer. Effekten af initiativerne er dog ofte yderst beskeden, viser en analyse af materialet. DSV fremhæver et klimainitiativ, der medfører en CO₂-besparelse på 100 kilo, svarende til 0,0008 pct. af selskabets samlede klimaaftryk. Hvis DSV vil tages alvorligt omkring klima og bæredygtighed, må selskabet holde op med at markedsføre sig på indsatser med mikroskopisk effekt, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen i denne kommentar. DSV afviser kritikken.
In October 2023, DSV demonstrated its sustainability commitment across offices in Australia, Papua New Guinea, and New Zealand with an extended “Energy Efficiency Day.” Branches powered down lights and devices for the day, saving 100 kilograms of carbon emissions. A playful “Dress for the Day” competition added engagement, recognising diverse climates. (DSV Sustainability Impact Map) Store selskaber må afholde alle de temadage, de vil. Det gælder også energieffektivitetsdage, tilsat udklædningstema. Men når en virksomhed med et samlet CO₂-aftryk på 13,3 mio. ton markedsfører sig på klimainitiativer, som resulterer i nærved ikke-registrerbare CO₂-reduktioner, bliver det i bedste fald grinagtigt.
En stor del af DSV’s kommunikation til omverdenen handler om bæredygtighed og grøn omstilling. Omkring en tredjedel af årsrapportens 159 sider handler om bæredygtighed. Som noget af det første henviser DSV til et bæredygtighedskort: “On our Sustainability Impact Map we collect and present more than 175 different examples of how we are working with sustainability in DSV.”
Kortet tager udgangspunkt i FN’s 17 Verdensmål og indeholder 235 bæredygtighedsinitiativer, herunder 74 om Verdensmål 13, klimaindsats.
Som læser indtræffer skuffelsen efter få sekunder: Energieffektivitetsdagen er nemlig ikke det eneste mikroinitiativ, DSV forsøger at markedsføre sig på. Tværtimod, bagatellerne står i kø.
Under Verdensmål 1, afskaf fattigdom, meddeler DSV, at selskabet har doneret 25.000 kr. til krisecentre for kvinder og børn i Tjekkiet. Beløbet svarer til 0,000015 pct. af DSV’s omsætning, der i 2024 var på 167 mia. kr.
Der er intet galt i at donere penge til krisecentre, men DSV’s størrelse taget i betragtning forekommer det helt udenfor skiven at bruge selskabets egen hjemmeside som platform til at prale af en donation af den størrelse.
Andre eksempler, klimaindsats: I 2022 planter DSV 700 træer på Mexicos trædag. I 2025 hjælper 22 DSV-ansatte med at samle affald på en strand i Vietnam. I Argentina donerer DSV genanvendelige stofposer til medarbejderne i anledning af den Internationale Dag uden Plastikposer: “We donated reusable cloth bags to personnel in order to address the issue of plastic pollution due to the profound effects it has on our planet. By taking action against plastic bags, we are supporting DSV’s efforts to minimize our impact on the environment and to reduce waste across our global operations.”
Igen: Der er ikke tale om dårlige initiativer. Men effekten er så beskeden, at det forekommer komplet malplaceret, at en virksomhed i DSV’s vægtklasse bruger eksemplerne i sin grønne markedsføring.
DSV’s henvisning til Verdensmålene forekommer ofte komisk. Eksempelvis kategoriserer DSV et affaldssorteringsinitiativ under Verdensmål 4, der går på at sikre alle adgang til kvalitetsuddannelse: “In DSV Solutions CZ we developed a mnemonic educational tool for new and current employees, as well as for the customers and visitors, who are sometimes unsure of what and how to properly sort in the workplace. We placed the tool to every bin to make sure our wasting is secured and done well. We managed to get this tool to our every facility including our other divisions.”
Det ligner et tekstbogseksempel på at trække Verdensmålselastikken for langt.
Men det står ikke alene. DSV kategoriserer en donation af 1.500 stykker brugt tøj til en italiensk organisation, der har fokus på at hjælpe hjemløse og flygtninge, under Verdensmål 10, reducer ulighed.
Læs hele artiklen her
Claus Strue Frederiksen







