Trods en mindre nedpræcisering af årsforventningen gjorde Q3-regnskabet fra DSV de utålmodige investorer opmærksom på, at kernen i selskabets forretningsmodel stadig virker. Efter halvårsregnskabet i august var investorerne ellers tøvende overfor hastigheden og risikoen i integrationen af det gigantiske tyske Schenker-opkøb. Dermed blev der sået tvivl om realiseringen af de forventede synergier. Den frygt blev gjort til skamme i kvartalsregnskabet, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
Der var en verden til forskel på modtagelsen af DSV’s regnskab for 3. kvartal og modtagelsen af 2. kvartal i juli. Og det viser meget godt det svingende humør, som investorer og analytikere kan have under meget store fusionsprocesser, som den aktuelle.
Hvor investorerne i juli var skuffede over præstationen i 2. kvartal, og lidt utålmodige og skuffede over tidslinjen i Schenker-integrationen, var det næsten lige modsat denne gang. Det sås straks i kursudviklingen, hvor aktien blev belønnet med en fremgang på fem pct. Vigtigt at bemærke er dog, at kursen på 1400 faktisk stadig ligger en smule lavere end niveauet efter halvårsregnskabet.
I praksis var det ventet, at DSV ikke kunne nå toppen af det hidtidige EBIT-interval på 19,5-21,5 mia. kr., så derfor tog markedet ikke notits af nedpræciseringen til 19,5-20,5 mia. kr. i 2025. Makroøkonomien er fortsat udfordrende på grund af geopolitik, told. Og der er heller ikke udsigt til nævneværdig volumenvækst i Air&Sea i 4. kvartal.
Fremdriften i Schenker-integrationen tog det meste fokus, især drevet af den positive justering af synergierne på 9 mia. kr. Der blev på nuværende tidspunkt ikke pillet ved de 9 mia. kr. (eller omstruktureringsomkostningerne på henved 11 mia. kr. for den sags skyld). Men synergierne forventes nu noget hurtigere end tidligere.
Ved udgangen i år forventer DSV nu at have realiseret 30 pct. med en positiv effekt på 800 mio. kr. i år mod tidligere 15 pct. (og 5-600 mio. kr.).
Allerede ultimo 2026 forventes hele 70 pct. at være realiseret mod en forventning om 50 pct. tidligere, og det fik også ledelsen til næsten at love, at man mindst vil se en positiv effekt på fire mia. kr. fra synergier næste år.
En anden vigtig faktor har været det forventede tab af kunder ved sammenlægningen, hvor et forventet kundetab på op til fem pct. ved de sidste par regnskabsaflæggelser har været en mere uofficiel målsætning i forhold til Schenker-integrationen.
Uden at der blev sat tal på denne gang, lå det klart i CEO’s kommentarer, at DSV’s markant større fokus på salg og kunder i dette opkøb (i forhold til tidligere opkøb) denne gang ser ud til at give et godt afkast, og indtil videre ligger man antageligvis en del bedre end målsætningen.
”I’m particularly fond of the fact that we’ve sort of done really well in relation to the customers. So I think the feedback that we’ve received on the integration is very positive. And we’ve seen that there’s been very little attrition.”
Samlet var budskabet meget klart, at der virkelig er kommet gang i integrationen (13 lande er man ”live” i nu), som for alvor når en milepæl, når de to organisationer i Tyskland sammenlægges ved nytår. På grund af den hurtige fysiske integration af de to forretninger var 3. kvartalsregnskabet det sidste, hvor resultaterne fra de to forretninger kan aflæses nogenlunde særskilt.
Fremover bliver det med CEOens ord umuligt at skille koldt og varmt vand, og det kan man også sagtens tage som et tegn på, at DSV fremover kun er ét selskab.
Nu skal det ikke blive en dårlig vane her at nævne NEOM (joint venturet i Saudi Arabien) – eller det manglende fokus herpå. I kvartalsregnskabet, i præsentationen og i løbet af den efterfølgende telefonkonference blev Neom eller Saudi Arabien ikke nævnt en eneste gang, hverken af selskabet eller af spørgerne.
Det er klart, at projektet i kølvandet på forsinkelserne og (ikke mindst) efter Schenker-opkøbet er rykket noget længere ned på investorernes prioritetsliste. Men med tanke på den voldsomme debat i tiden efter offentliggørelsen af JV-samarbejdet (for præcis to år siden) er det alligevel lidt påfaldende, hvor hurtigt det i praksis er gået i glemslen hos investorerne.
I en usikker verdensøkonomi er der mange eksterne faktorer, der kan ramme DSV-aktien og -investorerne. Til gengæld har DSV i langt højere grad kontrol over Schenker-integrationen, som vil være øverst på agendaen de kommende år, og være den altoverskyggende driver for løftet i indtjeningen per aktie.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.







