Analytikerne var imponerede over smykkefirmaet Pandoras Q3-tal, der stort set levede op til forventningerne, trods flere hårde modvinde fra stigende guldog sølvpriser, valuta og makroøkonomisk usikkerhed. Som sædvanlig leverede makkerparret CEO Alexander Lacik og CFO Anders Boyer-Søggard en overbevisende præstation på investormødet efter regnskabet. Men de formåede dog ikke helt at bortviske de betydelige usikkerheder, der ligger forude. Chefredaktør Morten W. Langer har gransket regnskab og investormødet med analytikernes Q&A.
Analytikere og investorer ved godt, at Pandora ikke længere er en velsmurt maskine, som bare kører derud af. Aktiekursen er siden starten af året faldet fra 1400 til omkring 800, svarende til et kursfald på 40 pct. Trods massive modvinde på motorvejen i form af højere indkøbspriser på guld og sølv, valutamodvinde, toldsatser og et vanskeligere makromiljø kommer smykkeselskabet til at levere lidt bedre end sidste år.
Analytikernes aktuelle forventning for i år lyder på en omsætningsvækst på fem pct. til 33,1 mia. kr., men en lidt lavere overskudsgrad på 23,9 pct. mod 24,4 pct. sidste år. Alexander Lacik har tydeligvis formået at neutralisere de fleste modvinde, blandt andet med et stort spare- og effektiviseringsprogram, højere salgspriser, åbning af nye butikker og lancering af nye smykkekollektioner.
”På bruttomarginen havde vi for eksempel 280 basispunkter af kombineret ekstern modvind i kvartalet, men den rapporterede bruttomargin var kun nede 80 basispunkter til 79,3 pct. Det betyder, at vores tiltag gennem prissætning og omkostningseffektivitet havde en stærk positiv effekt i kvartalet”, sagde Lacik.
Kan modvindene fortsat neutraliseres?
Men spørgsmålet er, om han fortsat kan neutralisere modvindene næste år og året efter. Analytikernes estimater indikerer et svar, der lyder ”næsten, men ikke helt”. Næste år ses fortsat salgsvækst på seks pct., blandt andet på grund af nye butiksåbninger og nye produkter, mens overskudsgraden ses falde yderligere.
Luften er altså taget en del ud af den tidligere meget stærke vækstmaskine, og værdiansættelsen på aktien på ti gange det forventede overskud næste år indeholder også en kæmpe risikopræmie på grund af usikkerhederne. Alexander Lacik, som fratræder som CEO ved årsskiftet, var dog langt hen ad vejen overbevisende, da han skulle forklare, hvorfor forretningsmodellen fortsat er holdbar og velfungerende.
De seneste år har modvindene kostet dyrt på lønsomheden, men ledelsen har altså næsten neutraliseret faldet. Indsatserne har været satsning på nye markeder, øgede promoveringer, åbning af flere nye butikker og lancering af nye smykkekollektioner. Også den nyere strategi om at udvide til at blive et fuldtonet smykkebrand indgår i planen.
82 pct. af markedet venter forude
Alexander Lacik sagde, at ”som brand kommer vi primært fra at operere i omkring 18 pct. af markedet; at sigte mere og mere mod de øvrige 82 pct. af markedet er det, der gør vores vækstprofil virkelig spændende. I ser hovedelementerne i Phoenix-strategien på den forrige slide. Vi skærper noget af vores eksekvering for at tiltrække flere forbrugere til brandet og drive like-for-like-vækst, og vi kommer virkelig til at skrue op for vores innovationspipeline og marketingindsats.”
Og så har Pandoras ledelse også en hemmelig tryllestav i baghånden: ”Vi er langt i udforskningen af kreativ innovation, der er forankret i vores distinkte DNA som et ædelt metal smykkebrand i rummet for “accessible luxury”. Denne innovation vil gøre det muligt for os at afbøde en væsentlig del af de omkostningsmæssige modvinde, vi står overfor fra højere råvarepriser, især på ædle metaller.”
Analytikerne spurgte flere gange ind til de såkaldte ”kreative innovationer”, som ledelsen dog ikke ønskede at fortælle mere om af konkurrencehensyn.
”Denne kreative innovation – i det omfang vi faktisk kan gøre det – giver ikke kun et pænt marginløft, og det er en stærk forbrugermulighed for os, men det reducerer faktisk også råvareeksponeringen”, hed det.
I det seneste kvartal fortsatte US med at levere solid salgsvækst, mens Europa var mere afdæmpet.
Morten W. Langer







