Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

UN Global Compact opdigter ”fakta” om bæredygtigt forbrug

Claus Strue Frederiksen

torsdag 20. november 2025 kl. 17:55

Ifølge UN Global Compact vægter fire ud af fem forbrugere bæredygtighed på linje med pris og bekvemmelighed, når de køber ind. Konklusionen hævdes at bygge på en omfattende spørgeundersøgelse, som den FN-baserede organisation selv har foretaget. Der findes dog intet belæg for konklusionen i undersøgelsen, der slet ikke spørger ind til, hvor vigtig bæredygtighed er i forhold til pris og bekvemmelighed, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen i denne kommentar.

UN Global Compact har stor betydning for de oplevede fakta og synspunkter omkring virksomheders arbejde med bæredygtighed. Organisationen er verdens største initiativ for bæredygtighed i erhvervslivet med over 25.000 medlemmer fordelt på 167 lande. I Danmark har Global Compact 650 medlemmer, der tæller både virksomheder som Novo Nordisk og andre interessenter som f.eks. fagforeninger, herunder Finansforbundet.

For at virksomheder og organisationer kan være medlem, skal man støtte op om Global Compacts ti principper og blandt andet undlade at medvirke til krænkelser af menneskerettighederne. Medlemmerne skal også udarbejde ESG-rapporter og betale et årligt gebyr på op til 204.000 kroner, alt efter omsætningsniveau.

Global Compact har således en klar økonomisk interesse i at tale interessen for bæredygtighed op. Jo mere, forbrugere og andre går op i bæredygtighed, des større incitament er der for virksomheder til også at gøre det – og eksempelvis melde sig ind i Global Compact.

Måske er det netop jagten på nye medlemmer, der har fået Global Compacts danske afdeling til for nylig at udsende en pressemeddelelse med den slagfærdige konklusion: ”Ny europæisk undersøgelse viser, at fire ud af fem forbrugere vægter bæredygtighed på linje med pris og bekvemmelighed.”

Udsagnet hævdes at bygge på en spørgeundersøgelse, som Global Compact selv har foretaget. 13.000 borgere fra 16 europæiske lande, herunder Danmark, er blevet stillet otte spørgsmål om bæredygtighed.

Respondenterne bliver bl.a. spurgt til, hvor stor en rolle de tillægger virksomheders bæredygtighedsresultater i forbindelse med indkøb af produkter og services.

80 pct. af respondenterne svarer ganske rigtigt, at de finder bæredygtighed betydningsfuldt. Global Compact vælger dog at overfortolke resultatet og konkludere, at forbrugerne ikke bare finder bæredygtighed vigtig, men at 4 ud af 5 vægter bæredygtighed på linje med pris og bekvemmelighed.

Bæredygtigt forbrug

Vægter pris og bekvemmelighed

Men det er der åbenlyst ikke belæg for. Man kan jo ikke slutte fra “forbrugere finder bæredygtighed vigtigt“ til “forbrugere vægter bæredygtighed på linje med pris og bekvemmelighed.“

De 27 pct., der inddrager virksomheders bæredygtighedsresultater i deres forbrugsvalg – hver gang – og de 53 procent, der gør det sommetider, kan sagtens vægte pris og bekvemmelighed højere end bæredygtighed. Det er faktisk mere end sandsynligt, da de fleste forbrugere jo altid er opmærksomme på pris og kvalitet.

Undersøgelsens faktiske resultat – at hvis man spørger europæiske forbrugere om bæredygtighed, finder et solidt flertal det vigtigt – skal også tages med et gran salt. Der er nemlig ofte forskel på, hvad vi som forbrugere siger og hvad, vi rent faktisk gør.

I forskningskredse tales om handlingsintentions-kløften, det vil sige forskellen mellem vores intention om at købe produkter, der stemmer overnes med vores etiske overbevisning, og vores faktisk indkøbsmønstre, hvor etik ofte spiller en forsvindende lille rolle.

Læs den fulde artikel her.

Claus Strue Frederiksen

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank