Danmarks 100 rigeste er blevet 15 milliarder kroner fattigere. Særligt er det gået ud over landets ti rigeste familier, hvor især Lego og Ecco har oplevet store formuefald. Men andre som Jysk-familien og Anders Holch Povlsen har oplevet stor fremgang. Årets magasin kan hentes på www.danmarksrigeste.dk
Når danskerne renoverer, kører de gerne i Jem og Fix, når de køber tøj, er det gerne hos Bestseller, og mangler de en dyne, hentes den ofte i Jysk. Til gengæld bliver der ikke længere langet så mange Ecco-sko over disken, mens den sønderjyske termostatproducent Danfoss også har mærket en afmatning.
Det smitter af på listen over Danmarks 100 rigeste, som netop er blevet udgivet af Økonomisk Ugebrev i samarbejde med Loyalty Key, og som kan ses på danmarksrigeste.dk.
Årets liste afslører, at Danmarks 100 rigeste familier tilsammen har haft et formuetab på 15 milliarder kroner, så de samlet er dykket fra 1.240 milliarder kroner til 1.225 milliarder kroner. Og værst ser det ud for Danmarks 10 rigeste, der samlet fik et tab på hele 44 milliarder kroner.
De største formuetab ligger hos Louis-Hansen-familien med Coloplast, der er er faldet med 22 mia. kr., samt hos LEGO-familien Kirk Kristiansen og Danfoss-familien Clausen, der begge har lidt et formuetab på 18 mia. kr.
Legos formuetab skyldes dog ikke, at Lego har oplevet en afmatning, men at de sammenlignelige børsnoterede virksomheder, som bruges til at beregne værdien af Lego, er faldet i værdi.
Værre ser det ud for Ecco, der oplevede et fald i sidste års omsætning og fik hug i sit seneste regnskab med et underskud på 280 millioner kroner. Det smitter også af på familiens formue, der går tilbage fra 24,3 milliarder kroner til 15 milliarder kroner, hvilket er et fald på 35 procent.
Optur for Bestseller, Jysk og Harald Nyborg
Hos tøjmilliardæren Anders Holch Povlsen, der ejer Bestseller, og hos arvingerne efter Lars Larsen, der ejer Jysk, er der dog anderledes grund til at juble.
Holch Povlsen har haft en formuefremgang på 27 mia. kr. og sidder stadig solidt på pladsen som Danmarks 2. rigeste, mens Jysk-familien kan se formuen vokse med 13 milliarder kroner, hvilket fører til, at de rykker én placering op til nummer fire.
Uden de to store formueforøgelser havde de ti rigeste familier haft et samlet formuetab på knap hundrede milliarder kroner.
Hos Harald Nyborg-ejerne, de to brødre Erling og Njal Daell, er der også en stor formuefremgang. Deres formue er vokset med lidt over to milliarder til 9,9 milliarder kroner, hvilket har resulteret i, at familien er rykket seks pladser op på en 22. plads. Det er særligt jem & fix, der har haft stor succes.
Flere kvinder på top 100
Årets liste viser også en videreudvikling i en tendens, som er set de seneste år – nemlig at flere kvinder er kommet med på listen.
Hele ti kvinder kan i år tælles med blandt Danmarks 100 rigeste milliardærfamilier. Da flere familier har mere end én kvinde med, så fordeler de 12 kvinder sig på syv af landets rigeste familier.
De to nok mest velkendte er ejer af sønderjyske Ecco Sko, Hanni Merete Toosbuy, der overtog skoimperiet fra sin afdøde far. Og så er der Winnie Liljeborg, hvor formuen kommer fra salg af smykkevirksomheden Pandora, og hvor pengene efterfølgende er investeret finansielt og også delvist bliver anvendt til velgørenhed særligt i Roskilde.
Derudover kan nævnes Ane Mærsk McKinney Uggla, som fortsat ses som Mærsk-familiens overhoved, og hos bunkerolie-familien Torben Østergaard-Nielsens har de to døtre, Nina og Mia, allerede i nogle år været synlige i det offentlige rum.
Se hele listen over Danmarks 100 rigeste på danmarksrigeste.dk
Morten W. Langer
Økonomisk Ugebrev etablerer fælles selskab med techvirksomhed
Økonomisk Ugebrev og techvirksomheden LoyaltyKey har indgået samarbejde om udgivelse af årets magasin om de 100 Rigeste danskere. Aktiviteten, som lægges i et nyt fælles selskab, kommer også til at indeholde et nyt internetmedie, der løbende vil bringe nyheder og analyser om de mest velhavende danskere. LoyaltyKey er Danmarks førende udbyder af cash back-ordninger til danskerne – i samarbejde med en stribe store banker og VISA. Økonomisk Ugebrev og Loyalty Key har indgået samarbejdet af hovedsageligt to grunde: For det første for at sikre den økonomiske side af magasin-udgivelsen, på den måde, at Loyalty Key har overtaget den kommercielle del af aktiviteten, herunder salg af annoncer, promovering af selskabets corporate kunder og de samarbejdende banker. For det andet for at vi sammen skal udvikle et nyt univers med fokus på Rigdommens Danmark, hvor vi på en ny hjemmeside løbende dækker den samfundsmæssige betydning af velhaverne, hvem der er, hvad de foretager sig, hvordan de anvender deres penge – både privat og til gavn for samfundet – og meget, meget mere.






