Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Renteguru: US Centralbank parat med massive obligtionsopkøb, altså nye stimulanser

Morten W. Langer

søndag 07. december 2025 kl. 8:57

NY FED

Uddrag fra Bank of america, bearbejdet til dansk

 

Ifølge Cabana er det i stigende grad sandsynligt, at markedet vil se Powell som en lame duck, Fed-formand, efter december-FOMC-mødet. Den næste Fed-formand forventes at blive udpeget af januar-FOMC, og markedet ser nu Kevin Hassett som den førende kandidat.  Når den næste Fed-formand er udpeget, vil markedet lægge større vægt på deres vejledning på den mellemfristede politiske kurs. 

Powell vil stadig lede FOMC-møderne i januar/marts/april 2026, men den bredere politiske kurs vil blive vejledt af Fed-formanden i vente.  Banken har mistanke om, at markedet vil indprise en lavere bund for den politiske nedskæring baseret på den næste Fed-formands vejledning.

Udover rentesænkningen på 25 basispunkter, som er selvforklarende, forventer Cabana også, at  Fed vil annoncere opkøb af reservestyringsobligationer (RMP’er) på næste uges FOMC-møde med start i januar i et tempo på 45 mia. dollars om måneden.  BofA-strategen indrømmer, at:  “vi er ude af konsensus tidligt og i omfang”, men at være ude af konsensus har aldrig stoppet ham før, især da han altid har været modstridende  og haft ret.

Meddelelsen vil sandsynligvis komme i implementeringsnotatet med mere detaljerede oplysninger om størrelse og hyppighed på Feds hjemmeside. Som en del af RMP-meddelelsen vil Fed give retningslinjer for timingen af ​​opkøb af statsobligationer, hvilket Cabana forventer at se  “mindst indtil udgangen af ​​andet kvartal næste år”  for at opretholde rigelige reservebalancer ” på – eller over”  det reserveniveau, der herskede før den seneste episode med repopres, sandsynligvis ” begyndelsen af ​​september 2025″.

Nedenfor er et uddrag fra Cabanas fulde notat, et must-read for alle Fed-observatører derude:

Balance:  På december-FOMC-mødet forventer vi, at Fed vil annoncere:

  1. terminsrepooperationer
  2. Reservestyringskøb (RMP’er) startende i januar.

Vi ser en lav chance for en reduktion i IOR, men en højere sandsynlighed for en parallel reduktion i IOR og SRF.  Kunderne fortæller os, at vi ikke er enige om RMP’erneVi mener, at markedet misforstår Fed-signalerne.

Term repos:  Vi forventer, at Fed vil annoncere term repo-operationer (1-2 uger), der strækker sig over årets udgang på en uændret SRF eller SRF+5bp. En sådan annoncering vil sandsynligvis bidrage til at mindske halen på finansieringsmarkeder ved årets udgang, som handles til en implicit rente på SRF+50bp. RMP’er: Vi forventer, at RMP’er annonceres ved december FOMC og starter i januar 2026. RMP’er i obligationer. I 2019 var obligationskøb planlagt midt på måneden til midten af ​​måneden. RMP’er skal udligne Feds passivervækst på ~20 mia. USD/m. 

Vi estimerer, at der er behov for en opfyldning på 150 mia. USD for at nulstille TGCR for Logans foretrukne “pengemarkedsrenter tæt på, men lidt under IOR “. Vores basisscenarie ser RMP’er på 45 mia. USD/m, inklusive 25 mia. USD/m for 6 mio. mere end den naturlige RMP-rente på 20 mia. USD/m for at udligne Feds overdræn (Figur 2). Klienter siger, at vi ikke er enige om, hvor hurtigt Fed vil RMP’e.

Klienter:  “Fed har været så langsom”. Vi siger: ” Lyt til den seneste vejledning “. RMP’er – den seneste vejledning: (1) Præsident Williams i New Yorks centralbank, kommenterer: ” Jeg forventer, at det ikke varer længe, ​​før vi når rigelige reserver”  (RMP’er starter, efter at rigelige reserver er nået). (2) Præsident Logan i Dallas, centralbank, kommenterer: ” Jeg forventer, at det ikke varer længe, ​​før det er passende at genoptage balancevæksten, så pengemarkedsrenterne i gennemsnit kan ligge tæt på, men måske lidt under, IORB”.  “Det vil ikke vare længe” sandsynligvis = FOMC-meddelelse fra december.  RMP’er, der venter til slutningen af ​​januar, er for længe efter vores mening. 

Administrerede renter:  Klienter spørger: “Hvorfor ikke bare sænke IOR?” Vi siger: “IOR-nedsættelse løser ingenting”. IOR-nedsættelse løser ingenting, fordi bankerne ikke længere har overskydende likviditet, og en IOR-reduktion på 5 eller 10 basispoint vil ikke resultere i en væsentlig stigning i bankernes repoudlån. Bankerne er på deres foretrukne minimumsniveau for reserver på grund af en større likviditetsbuffer opbygget efter erfaringerne fra SVB’ernes fiasko; SVB-erfaringerne omfatter: (1) kortere indlåns løbetid (2) tilsynsmyndighedernes vejledning om at være mindre afhængige af FHLB’er som likviditetskilde (3) undervands-HQLA kan ikke sælges for at rejse likviditet. Hvis Fed ønsker at foretage en ændring i den administrerede rente , mener vi, at en parallel reduktion på 5 basispoint i både SRF og IOR er mest sandsynlig.

Samlet set forventer Cabana, at Fed (via New York Feds erklæring ) vil annoncere opkøb af statsobligationer for 45 mia. dollars/måned startende i januar.  I 2019 begyndte opkøb af statsobligationer midt på måneden for at tage højde for forudbetalinger af statsobligationer (MBS), og tidsplanen blev annonceret den 9. forretningsdag i hver måned.  Disse opkøb af reservestyring vil komme oven i Feds løbende geninvestering af forudbetalinger af MBS i statsobligationer.

BofA-strategen anslår, at  Fed bliver nødt til at købe mindst 20 mia. dollars/m for at opnå naturlig balancevækst og yderligere 25 mia. dollars/m for at vende reserveoverdrænet i mindst de første 6 måneder.  Derudover vil Fed sandsynligvis ønske at opretholde fleksibilitet i fremtidige vejledninger om opkøb af statsobligationer for at justere for væksten i Fed-passiver og efterspørgslen efter reserver over tid.

Cabana ser også lav chance for en reduktion i IOR, men ser  en højere sandsynlighed for en parallel reduktion i IOR og SRF.  Risikoen for Powell er, at disse tiltag kan fremkalde yderligere uenigheder.

Med hensyn til markedsreaktion forventer Cabana en begrænset reaktion fra rentemarkedet på den politiske kommunikation,  men en større reaktion på balancens handlinger, herunder terminsrepos og RMP’er,  som som nævnt ovenfor ikke er konsensusbaserede.  Administrerede rentejusteringer synes mindre sandsynlige. Samlet set  synes resultaterne af Cabanas politikker at være rimeligt prissat, og resultaterne af balancen synes at være underprissat. 

I øvrigt er det ikke kun Bank of America, der forventer ~40 mia. dollars i statsobligationsopkøb. Ifølge UBS’ salgs- og handelsafdeling kan Fed købe statsobligationer for 40 mia. dollars om måneden fra starten af ​​2026, nemlig: 

Fed vil sandsynligvis købe statsobligationer for op til 40 mia. dollars om måneden i starten af ​​2026. Den korte ende af det amerikanske rentemarked vil sandsynligvis være ujævn i starten af ​​og gennem årets udgang, da banker og investorer har reduceret deres balanceeksponering og dermed opslugt systemets reserver. Fed vil benytte sin stående repofacilitet og midlertidige åbne markedsoperationer (OMO) for at opretholde markedsstabilitet. Der vil dog sandsynligvis være en betydelig stigning i brugen af ​​SFR, og den effektive fondsrente og reporenterne vil sandsynligvis stige langt ud over den øvre grænse for Fed-fondene på grund af reservebegrænsningerne.

Efter mødet den 10. december forventes det, at Fed vil give en vejledning i, hvordan den vil fortsætte sin balancestyring på længere sigt, selvom det ikke er klart, at der er en endelig beslutning truffet på nuværende tidspunkt.  Mest sandsynligt vil Fed begynde nettoopkøb af aktiver i januar eller februar på omkring 40 milliarder dollars om måneden (inklusive provenu fra MBS-afvikling) – halvdelen af ​​tempoet i forhold til den oprindelige opkøb af balancen på 80 milliarder dollars om måneden, som stoppede i oktober 2024.

Fed vil sandsynligvis primært købe fra markedet for statsobligationer, da det vil give den mulighed for at forkorte varigheden af ​​sine aktiver, så den bedre matcher den gennemsnitlige varighed af selve markedet for statsobligationer og dermed forblive så lavprofileret som muligt.  Det er også det mønster, Fed fulgte i slutningen af ​​2019, da den nåede det samme punkt i bankreserverne.

Kort sagt er Feds balanceudvidelse tilbage, dvs. direkte likviditetsindsprøjtninger, og uanset om man kalder det RMP, QE eller noget andet, er det afgørende slutmålet, som er enkelt: med kun 5 måneder tilbage til Powells exit og Trumps overtagelse af centralbanken, og med midtvejsvalget i 2026 lige om hjørnet, kræver det ikke raketkirurgi at gætte, hvilken vej Feds balance – og risikofyldte aktiver – vil bevæge sig i de næste 12 måneder.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank