Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

APM opkøb sikrer bedre kundekontakt

Linda

søndag 04. december 2016 kl. 21:32

Denne gang vil Mærsk sikre ikke at tabe markedsandele på en stor fusion, som det skete i 2005 ved overtagelsen af P&O Nedlloyd.

Købet af Hamburg Süd skal derimod give kunderne flere og mere varierede tilbud fra Mærsk-chef Sørens Skous nye store Transport & Logistics – maskine, mens der bag kulisserne satses på intern integration.

Én ting bliver understreget adskillige gange fra både A.P. Møller-Mærsk og Hamburg Süd, efter at Mærsk har indgået en foreløbig aftale om at overtage det tyske rederi: Hamburg Süds eksisterende varemærker og særlige forhold til sine kunder skal for en hver pris opretholdes. Logikken er måske bedst udtrykt i Hamburg Süd – chefen Ottmar Gasts kommentar til handelen: ”While gaining access to a superior network and systems we will continue the Hamburg Süd brand and business model offering personalized solutions to our shippers and consignees. By joining forces both Maersk and Hamburg Süd will strengthen their product portfolio and cost position to the benefit of their customers.”

Men Søren Skou understreger samtidig, at ”Hamburg Süd and Aliança customers will also be Hamburg Süd and Aliança customers in the future.”

Trygge kunder skal sikre markedsandel
Dermed fremstår den recept, som skal hindre, at et særligt problem igen dukker op: Efter overtagelsen af P&O Nedlloyd i 2005 nåede markedsandelen op på 18,2 procent af den globale containerkapacitet, men et par år senere var andelen igen faldet markant.

Efter P&O Nedlloyd-købet blev de opkøbte aktiviteter nemlig fuldstændigt smeltet ind i Maersk Line. Det var en proces, der trods Mærsk-organisationens angivelige fortræffelighed fik adskillige trofaste P&O Nedlloyd-kunder til at gå deres vej.

Men denne gang skal de tilkøbte kunder åbenbart ikke opleve, at de mister de velkendte kontakter i Hamburg Süd-organisationen eller tilpasningsvanskeligheder og it-problemer i forbindelse med overgang til nye systemer. På den måde håber Mærsk tilsyneladende at holde bedre på kunderne end i 2005 og 2006.

Samtidig skal der imidlertid rationaliseres intenst bag den facade og de differentierede tilbud til kunderne, som blandt andet varemærkerne Maersk Line, APM Terminals, Hamburg Süd, AlliancaDamcoSafmarine nu repræsenterer – foran en stærkt integreret transport – og logistikmaskine.

Med dette opkøb kan Søren Skou således bygge videre på den strategi, som han præsenterede i september. Maersk Transport & Logistics, som sandsynligvis vil udgøre hele A.P Møller-Mærsk – koncernen, når olieaktiviteterne er solgt fra, ”will leverage its leading position through new product offerings, digitalised services and individualised customer solutions.”

Hamburg Süd kan ideelt set bidrage med stærke varemærker, en pålidelig service og gode kunderelationer til denne vision. Samtidig kan den effektive Mærsk-organisation ideelt set understøtte Hamburg Süds varemærker med sit produktionsapparat.

Hamburg Süd er presset Tysk presse gengiver forlydender om, at Hamburg Süd i perioder taber en million euro eller mere om dagen. Det er ikke lykkedes rederiet at finde ind i nogle af de alliancer, som de fleste andre store containerrederier deltager i, og i 2013 faldt et forsøg på at fusionere med det større tyske rederi Hapag-Lloyd på gulvet.

Trods Hamburg Süds stolte position som verdens syvende største containerrederi med en årlig omsætning på over seks mia. dollar er salget til Maersk ifølge tyske Wirtschaftswoche det sidste håb for rederiet.

Der er foreløbig meget spredte vurderinger af købsprisen, som der endnu ikke er meddelt noget officielt om. Singapore-rederiet Neptune Orient Lines, der var på størrelse med Hamburg Süd, blev for knapt et år siden solgt til franske CMA CGM for en enterprise value på cirka fem mia. dollar. Den pris vurderes efter et meget svært 2016 som høj, og analytikere tror, at prisen for Hamburg Süd kan blive på 2-4 mia. dollar.

Det tyske Manager Magazin spørger dog om Hamburg Süd overhovedet kan få de 1,4 mia. dollar, som rederiets skibe er sat til.

At dømme efter kursudviklingen torsdag, hvor Mærsk B-aktie steg 6 procent, antager markedet, at Mærsk har fået Hamburg Süd relativt billigt og vil få succes med at integrere selskabet i den nye store transportorganisation. Da olieprisen også fik et ryk opad torsdag, kan dette dog forklare en del af stigningen.

læs hele udgivelsen her

Morten A. Sørensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank