Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Intern integration giver vækst og synergi

Morten Sørensen

søndag 27. november 2016 kl. 19:19

Store danske virksomheder som A.P. Møller-Mærsk, TDC og GN har i 2016 varslet mere intern integration og fokus på kernekunder.

Det skal både give mere vækst og synergi. Nu varsler flere virksomheder strategier med samme ingredienser.

Intern integration: Efter udsendelsen af tredje kvartals-meddelelserne fremstår det i endnu højere grad som overskriften på de vigtigste strategiske initiativer, som store og mellemstore danske virksomheder har taget i 2016. Aktiviteter, der hidtil har været varetaget af særskilte selskaber, divisioner, organisationer eller produktions- og forsyningskæder, lægges sammen. Virksomhederne vil dels hente effektivisering, for eksempel i form af lavere overheads, ud af sammenlægningerne. Men nok så vigtig er troen på, at mere intern videns udveksling dels kan give spændende nye ideer og dels kan skabe nye muligheder for at krydssælge til de mest interessante kunder. Netop forøget satsning på kernekunder, der skal have mere skræddersyede tilbud, er et typisk initiativ i virksomhederne i 2016.

Mærsk i spidsen
De seneste måneder har givet adskillige eksempler på forskellige slags satsninger på intern integration. 

A.P. Møller – Mærsks udbud af transport samles under én hat: ”The Transport & Logistics division will focus on generating growth and synergies based on a one company structure with multiple brands, by managing and operating the activities in a more integrated manner,” hedder det i topchef Søren Skousnye strategi, der blev fremlagt i september. Integrationen skal give synergi-gevinster på anslået 600 mio. dollars om året.

GN vil ifølge den nye strategi, også fra september, satse på at kombinere viden fra sine to vigtigste divisioner, ”knowledge in medical hearing instruments with professional and consumer headset capabilities.” Det skal gøre GN ”uniquely positioned to develop intelligent audio solutions.” TDC’s topchef Pernille Erenbjerg præsenterede allerede i januar en ny strategi, hvorefter koncernen vil ”unify its premium consumer household offerings by merging TDC and YouSee with youSee as continuing brand.” Efter sammenlægning af bl.a. it-platforme og salgskanaler skal kunderne tilbydes en ”integrated portfolio of services.” Alt i alt skal en forenklet, mere integreret, driftsmodel give TDC årlige besparelser på 600-700 mio. kr. Adskillige andre virksomheder har i 2016, og ikke mindst i de seneste måneder, tilsvarende varslet initiativer, der gennem bedre intern samordning skal give kunderne bedre tilbud – og virksomhederne mere vækst. I nogle virksomheder bliver det en slags acceleration af en udvikling, der allerede var i gang, i andre en mere grundlæggende ændring af forretningsmodellen.

Roblon har i oktober præsenteret en ny strategi, der vil satse på udvalgte strategiske kunder på det globale marked. Royal Unibrew supplerer drikkevare-udvalget i salgskanalen med snacks, hvilket har skabt ”synergier og en positiv udvikling for begge kategorier”. Santa FeNilfisk og ISS vil i (endnu) højere grad satse på nøglekunder, der skal have bredere mere skræddersyede tilbud. North Media vil tænke avisdivisionens ”medieplatforme ind i en samlet pakke. Samtidig skal vi have fokus på at udvikle nye digitale produkter, som skal skræddersys i samarbejde med lokale partnere.” Scandinavian Tobacco Group integrerer forsyningskæderne for maskinfremstillede cigarer, pibetobak og fintskåret tobak i én kæde, hvilket skal bidrag til at skabe en optimeringsgevinst på 60-65 mio. kr. om året. 

Både potentiale og risiko
Øget integration er en formel, der skal give både besparelser og mere vækst i en tid, hvor mange virksomheder må kæmpe med træge markeder. Om integrationen i realiteten vil gøre virksomhederne enklere og hjælpe medarbejderne i hverdagen, vil vise sig: 

Overordnet bliver de store koncerners strukturer enklere, men logikken tilsiger vel, at de nye integrerede organisationer skal løse flere opgaver og levere mere sofistikerede services og produkter, end de enkelte mere målrettede divisioner skulle før i tiden. Især hvis kundetilbuddene i stigende grad skal skræddersys.

Men mange topledere tror tilsyneladende, at de ved hjælp af nye it-redskaber kan opretholde overblikket og udnytte mulighederne for videns udveksling, mere integreret produktion af services og produkter og skræddersyet krydssalg langt bedre end tidligere. Dermed bruger de det mest oplagte instrument, ny teknologi, i kampen for mere effektivitet og mere vækst. Den tro skal nu stå sin prøve. Og dermed løber virksomhederne naturligvis også en risiko.

læs hele udgivelsen her

Morten A. Sørensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Udløber snart
Business Controller
Region Hovedstaden
Udløber snart
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Udløber snart
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank