Storbanken Nordea chokerede alt og alle, da banken forleden bekendtgjorde, at den forlader samarbejdet i betalingsløsningen Swipp og i stedet sluttede sig til konkurrenten MobilePay fra Danske Bank. Beslutningen efterlod knap 70 rasende banker i Swipp-samarbejdet og mange rasende Nets-aktionærere.
Hvis man alligevel skal sluge en bitter pille kan man lige så godt gøre det hurtigt, så smagen af bitterhed ikke varer ved alt for længe. Nogenlunde sådan må de have tænkt i Nordea, da de offentligt lettere ydmyget erkendte, at konkurrenten fra Danske Bank med deres MobilePay løsning havde vundet slaget om at være danskernes foretrukne betalingsløsning på mobilen. Indtil videre.
Få timer efter meddelelsen var MobilePay klar på Nordeas egen hjemmeside med al nødvendig information om, hvordan kunderne kunne få installeret MobilePay, og hvordan det virkede. Og så var der et link til MobilePays egen hjemmeside, en side med let genkendelige farver og typografi fra konkurrenten Danske Bank. Nordea har med andre ord smidt håndklædet i ringen og erkendt, at Swipp-samarbejdet, som banken var en del af, aldrig ville kunne hamle op med MobilePay. Så hellere slutte fred med konkurrenten – og gøre fælles front mod Nets.
Det gjorde ikke forløbet mere kønt, at Nordea tilsyneladende har spillet dobbeltspil. For i Swipp-samarbejdet havde det længe været åbenlyst, at slaget var tabt. Swipp har aldrig offentliggjort tal for hvordan eller hvor meget deres kunder bruger Swipp, men ifølge Finans.dk var det så få kunder, at hver Swipp-transaktion i realiteten kostede 30 kr. Swipp havde derfor udpeget en lille gruppe, anført af netop Nordea, til at forhandle en fredsaftale på plads med Danske Bank. Lige indtil Nordea gik solo og meddelte, at nu havde de selv på egen hånd lavet en aftale med Danske Bank. Den slags får man ikke venner af.
Ny slagkraftig alliance
Til gengæld blev der skabt en ny slagkraftig spiller og alliance i slaget om fremtidens mobile betalinger. Danske Bank havde længe forberedt sig på at have andre banker med i MobilePay samarbejdet. MobilePay er en forretningsenhed under Danske Bank, men allerede sidste år registrerede Danske Bank et datterselskab med navnet MobileDay, med den tidligere og nuværende MobilePay direktør som henholdsvis direktør og bestyrelsesmedlem i selskabet MobileDay. Det er åbenbart gået lidt for stærkt med registreringen af selskabet således at en tastefejl har givet det navnet MobileDay.
Nordea forpligtet til investering
Selskabsstrukturen er på plads, så MobilePay fra foråret bliver et selvstændigt datterselskab under Danske Bank og ikke bare en forretningsenhed. Selskabet skal først godkendes af myndighederne i Danmark, Norge og Finland før det er operationelt. Det store spørgsmål er, hvor stor indflydelse Nordea nu vil få i dette selskab. Og hvordan det vil påvirke forholdet til Nets, der stadig er på vej med deres mobile Dankort-løsning.
Nordea har forpligtet sig til at ”investere i videreudviklingen af MobilePay”, men hvad Nordea får til gengæld er mere tvivlsomt. Sikkert er det, at Nordea ikke overlader hele spillepladen til Danske Bank alene. Bag samarbejdet ligger der aftaler, som vi endnu ikke har hørt om, og som måske skal anvendes i forhandlingsspillet med andre banker i Swipp samarbejdet, når det sandsynligvis lukker. Med Nordea ombord har Danske Bank forrykket magtbalancen i forhandlingerne med Nets om det mobile Dankort og hvorvidt MobilePay skal være en del af det fremtidige Dankort eller ej. Forhandlingerne har stået på i mange måneder og har efterhånden karakter af en magtkamp, fortæller flere kilder. De store supermarkedskæder Coop og Dansk Supermarked med blandt andet Bilka og Føtex
har tidligere meddelt, at de bakker op om Nets og deres løsning med det mobile Dankort. Hvilket betyder, at MobilePay ryger ud af Dansk Supermarkeds forretninger, hvor kunderne ellers lige nu kan betale med MobilePay. Og den beslutning ændres ikke af, at Nordea nu melder sig ind i MobilePay-løsningen, bekræfter både Coop og Dansk Supermarked overfor Økonomisk Ugebrev.
Teleanalytiker John Strand vurderer magtkampen på denne måde: ”Nets har fat i alle butikkerne og dansk detailhandel. Men MobilePay har altså kontakt til over tre millioner kunder”. I den digitale verden er der tre afgørende faktorer, hvis du skal holde på kunderne. Hvis kunderne er utilfredse med dit produkt, hvis de frygter for forværringer eller de ønsker sig noget bedre, så smutter de. Intet tyder på, at MobilePays kunder er utilfredse eller frygter forværringer. Altså skal Nets med deres mobile Dankort komme med noget markant bedre, hvis de vil have fat i kunderne. Og Nets har ikke hidtil demonstreret stor innovativ kraft gennem de senere år”, vurderer John Strand.
Henrik Denta
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her