Danmarks største ejendomsmæglerkæde, Home, har solgt ejerskifteforsikringer til tusindvis af danskere, der nu risikerer at stå tilbage med ingenting.
Det står klart, efter at Finanstilsynet i denne uge oplyste, at selskabet bag forsikringerne, engelske Gable, er sat under administration af tilsynet i Lichtenstein. Kunder med skader får ingen direkte kommunikation, selv om de kan ende med håndværkerregningen.
Det kan være et spørgsmål om få dage, før den endelig konkurs er en realitet. Det internationale forsikringsselskab Gable – der er hjemhørende i miniputstaten Liechtenstein – er ved at gå ned med mus og mand. Op mod 15.000 danskerne kan komme i klemme. Det er det antal af ejerskifteforsikringer, der i branchen estimeres, at Gable har solgt i Danmark – dels gennem agenturet Husejernes Forsikring (HE)og dels gennem ejendomsmæglerkæden Home.
Selv efter den nyeste udvikling vil ingen af de danske formidlere af forsikringerne ud med officielle tal på kunder. Men efter det oplyste kan hele 5000 tidligere Home-kunder være i fare, lyder vurderingen. Inden for få dage kan det være en realitet, at forsikringer fra selskabet ikke kan bruges til noget som helst. Det afklares, når revisorvirksomheden PwC, der nu har overtaget styringen med Gable, får gennemgået økonomien.
Home: Der er stadig dækning
”Det, at en finansiel virksomhed kommer under administration, betyder, at den ikke har kunnet eller villet forklare tilsynet, hvordan forretningsplanen og økonomien hænger sammen fremadrettet. Det betyder ikke nødvendigvis, at selskabet går konkurs. Jeg tror, at revisorerne i PwC vil bruge nogle dage til at finde ud af, om man fortsat vil betale alle de løbende krav, eller om man skal erklære sig konkurs,” siger underdirektør Torben Weiss Garne fra brancheorganisationen Forsikring & Pension. Økonomisk Ugebrev advarede allerede i 2014 om forsikringerne fra Gable. I to artikler beskrev vi, hvordan de udenlandske forsikringer ikke har samme dækning som de danske, og hvordan Danske Bank-ejede Home var ved at indgå en tvivlsom aftale om at formidle disse forsikringer til deres danske kunder. Samtidig beskrev vi, hvordan Finanstilsynet er juridisk begrænset i forhold til at handle over for udenlandske selskaber.
På det tidspunkt var Home ved at indgå aftalen, og i dag holder Homes Relationschef Mads Ellegaardfast i, at der stadig er dækning på forsikringerne:
”Ejerskifteforsikringerne, der er tegnet hos Husejernes Forsikring, dækker fortsat. Det gælder, uanset om det er Home eller landets andre ejendomsmæglere, der er blevet bedt om at fremlægge forsikringstilbud. Home repræsenterer som oftest sælger og ikke køber. Det er køber, der indgår aftalen om ejerskifteforsikringen med det forsikringsselskab, som køber vælger i samråd med sin rådgiver. Vilkårene omkring dette er tidligere fremsendt til dig. Ud fra ovenstående er boligkøberne fortsat lige så godt dækkede af deres ejerskifteforsikringer som tidligere. Det er det, vi forholder os til,” skriver Mads Ellegaard i en mail til Økonomisk Ugebrev.
Han ønsker dog ikke at svare på, hvad Home i disse dage anbefaler sine kunder at gøre, eller hvad der sker, hvis de tusinder af danskere om få dage ikke kan få erstatning for deres skader. Således fremgår det af en officiel meddelelse fra Finans – tilsynet , at det for forsikringstagerne er usikkert, hvad der sker.
Er kunderne allerede i klemme?
”Mit gæt er, at PWC venter med at udbetale erstatninger. Jeg ville i hvert fald ikke turde sætte mig for enden af bordet som administrator og udbetale erstatninger, inden jeg havde styr på økonomien. Alle kreditorerne – herunder kunderne – bør jo behandles ens. Kunderne burde få at vide, hvordan de skal forholde sig, hvis de allerede har en skade under udbedring. I værste fald risikerer de ellers selv at stå tilbage med regningen fra håndværkerne,” siger Torben Weiss Garne.
Men Home vil altså ikke svare på, hvad man nu råder kunderne til at gøre. Agenturet Husejernes Forsikring er ude med information om den generelle situation i Gable på sin hjemmeside, men vil eller kan ikke fremvise, hvad de direkte siger til deres kunder om den akutte situation. Louise Anine Kampp Rasmussen, der er Kommunikationschef i HE, skriver i en mail til Ugebrevet, at kunderne skal gøre præcis, som de plejer, selv om de altså risikerer at stå med store regninger, hvis konkursen bliver en realitet, når revisorerne får styr på økonomien i Gable.
Carsten Vitoft
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her