Stadigt flere større virksomheder jagter nu alternative løsninger til at opkræve deres kunder beløb med faste og aftalte mellemrum.
Langt de fleste bruger stadig Nets’ Betalingsservice. Men i takt med at der er kommet billigere muligheder frem, bliver kunderne nu også tilbudt at betale på andre måder. For virksomhederne er der store penge at spare. Nets mener stadig, de har et billigt og konkurrencedygtigt produkt.
”Siden oktober måned sidste år har vi gjort en aktiv indsats for at gøre vores kunder opmærksomme på muligheden for at betale deres telefonregninger med automatisk kortbetaling. Denne løsning giver en positiv kundeoplevelse, da den er gratis og foregår automatisk. Kunderne slipper for rykkere og ekstra gebyrer, hvis de glemmer at betale deres regninger. Og vi har i den periode tredoblet antallet af kunder på kortbetaling og antallet er fortsat stødt sigende.” Sådan lyder det fra mobilselskabet 3 i et skriftligt svar til Økonomisk Ugebrev, der har spurgt en lang række større danske virksomheder om deres syn på produktet Betalingsservice fra Nets og om prisen svarer til den service, de får leveret.
Svaret fra 3 er et af de svar, der bør få alarmklokkerne til at ringe i Nets. For normalt bruger en virksomhed som 3 Betalingsservice til at trække de månedlige regninger fra forbrugernes konto med. Og Betalingsservice er en ekstremt indbringende forretning for Nets. I mange år har Betalingsservice været den foretrukne betalingsform for både virksomheder, offentlige myndigheder og velgørende organisationer, der har et længerevarende kundeforhold, og hvor kunderne skal betale et beløb med faste mellemrum.
Kritik fra styrelse
Betalingsservice har været fremhævet som både effektiv og billig for alle parter. Men i 2014 skete der noget. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgav en kritisk rapport, der konkluderede at ”Nets’ omkostninger er faldet, men det er ikke kommet forbrugerne til gode. Næsten alle danske husstande benytter jævnligt Betalingsservice. Derfor er det vigtigt, at uhensigtsmæssigheder ikke forhindrer, at Nets’ lavere omkostninger kommer både virksomhederne og forbrugerne til gode.”
Nets reagerede skarpt igen og mente, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke havde forstået ret meget af noget som helst. ”Nets har ikke hævet priserne på Betalingsservice de seneste otte kalenderår. En retvisende hovedkonklusion vil derfor være, at prisen på Betalingsservice reelt er faldet med 12 pct. siden 2007,” skrev Nets blandt andet, og gjorde samtidig opmærksom på, at styrelsen havde begået mange andre væsentlige fejl og udeladelser i sin analyse, som styrelsen ikke havde ønsket at rette efter en dialog med Nets. Og derfor var styrelsens hovedkonklusioner ensidigt negative, mente Nets.
Dette argument har Nets fastholdt lige siden. Men der blev nu mange steder sat gang i spekulationer om, hvorvidt de 4,32 kr. per transaktion, som det koster at bruge Betalingsservice, nu også var den billigste måde at opkræve pengene hos forbrugerne på. ”Betalingsservice er dyrt. Og vi ser meget gerne, at der er flere, der udbyder en lignende løsning, så der var konkurrence. Vi kigger os omkring og følger bestemt med i, om der er eller kommer alternativer, der kan det samme som Betalingsservice”, siger Jens Langergaard, kommunikationschef hos Topdanmark.
Næsten 4 kroner i besparelse
Andre, som mobilselskabet 3, har imidlertid allerede fundet på en anden og meget billigere løsning. Nemlig at trække pengene direkte fra kundens Dankort. Og det koster kun i omegnen af 50 øre per transaktion. ”Hos YouSee findes der flere forskellige betalingsmetoder foruden Betalingsservice. Vi synes, det er vigtigt at give den enkelte kunde flere muligheder. Man har et fysisk papirregning-alternativ og et helt gratis alternativ, nemlig korttrækket”, lyder det fra Yousee.
Også energiselskabet DONG tilbyder kunderne, at de kan betale deres regninger via et træk på deres kort. ”Fordi det er en serviceorienteret og nem måde for kunderne at betale deres regninger på, og fordi det reducerer omkostninger hos os”. Hver gang en virksomhed lokker en kunde over til at betale med kort i stedet for Betalingsservice går Nets glip af en indtjening på mindst 4,32 kr., og får i stedet kun indtægten fra Dankort-transaktionen på de knap 50 øre. Og med mange hundrede millioner transaktioner kan det risikere at slå hårdt igennem på regnskabet hos Nets.
Det har fra flere siden været anslået, at danske virksomheder, myndigheder og organisationer hvert år betaler knap en milliard kroner til Nets for at bruge Betalingsservice.
Henrik Denta
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.