Columbus, SP Group og Ambu fortsætter med den opkøbsstrategi, der har bidraget til at gøre disse mellemstore virksomheder til nogle af de største værdiskabere på børsen i år. Andre SMV’er følger nu efter med målrettede opkøb af kompetencer, viser analyse.
En håndfuld af de mindre og mellemstore børsnoterede danske virksomheder har tilsyneladende fundet en særlig succesfuld recept: De er i stand til at skabe vækst og værdi ved at købe og integrere den ene virksomhed efter den anden. Over det seneste år er virksomheder som Ambu, SP Group og Columbusløbet fra det øvrige børsmarked med betragtelige kursstigninger, der ikke mindst skyldes en vellykket ekspansionsstrategi baseret på opkøb.
Med stribevis af akkvisitioner, der er fortsat ind i sommeren 2016, udmærker de sig i forhold til mange af børsens største selskaber, der især i år er blevet meget tilbageholdende med akkvisitioner.
NKT’s milliardstore opkøb i den forløbne uge blev årets første milliardstore opkøb blandt de store selskaber på fondsbørsen.
For de små og mellemstore virksomheder er de enkelte opkøb sjældent i sig selv transformerende. Men de foretager så mange af dem, at de tilsammen bidrager til en transformation af virksomhederne. De køber frem for alt nye kompetencer, som de kan bruge over for eksisterende kundegrupper. De har opbygget en opkøbserfaring, som gør, at de hurtigt kan integrere deres opkøbte virksomheder.
Columbus samler på viden om brancher
IT-og konsulentvirksomheden Columbus har i juli varslet opkøb af den amerikanske Client Strategy Group, der skal gøre koncernen bedre i stand til at levere specialiserede løsninger inden for Enterprise Ressources Management (ERM). Columbus er en af de mest energiske opkøbere blandt danske børsnoterede selskaber.
I februar 2016 købte Columbus danske System-Hosting, i 2015 danske MW Data og amerikanske Interdyn og i 2014 hollandske Dynamics Anywhere og britiske Omnica. En strategi fra 2013 skal gøre Columbus til en “industry consultancy” frem for et it-selskab, der sælger microsoft-produkter, og selskabet opkøber derfor kompetencer til at servicere bestemte brancher.
SP Group har i juli varslet opkøb af den danske virksomhed MedicoPack. Opkøbet skal understøtte plastkomponent-koncernens “hastigt stigende” salg til health care-industrien og give SP Group nye produkter og services på paletten, adgang til nye kunder og “visse omkostningssynergier.” Med opkøbet følger SP Group op på sidste års striber af opkøb, ikke mindst opkøbet af Ulstrup Plast i 2015, gruppens største opkøb i ti år.
Medico-virksomheden Ambu har i juli varslet opkøb af en særlig produktgruppe, luftvejstuber med indbygget kamera til engangsbrug. Opkøbet skal dels give synergier i forhold til Ambus eksisterende produkter og dels skaffe virksomheden af med en konkurrent. Købet af amerikanske King Systems i 2013 har samtidig været vigtigt for den solide organiske vækst, koncernen siden har præsteret.
Stadig flere SMV’er på kompetenceindkøb
Også andre af børsens små og mellemstore virksomheder har i den forgangne del af 2016 markeret sig med opkøb, der især skal skaffe dem nye kompetencer. Bording har købt kompetencer som led i en transformations- og turnaround proces, der dog ikke har givet synderlig gevinst i 2016. Men også for eksempel de store leverandører til byggeriet er begyndt at jagte kompetencer, hvor de tidligere typisk købte op for at ekspandere geografisk eller simpelthen forsøgte at overtage konkurrenter.
Solar forsøger at styrke den turnaround-proces, der skal omskabe koncernen fra en el- og vvs-grossist til en “sourcing- og servicevirksomhed” ved køb af foreløbig to selskaber 2016: Hollandske MAG45, der hjælper store virksomheder med at outsource deres indkøb, skal skabe nye forretningsmuligheder i hele koncernen, og norske Euro Business School skal hjælpe Solar med at sælge mere træ-ning og efteruddannelse til kunderne. Sanistål har samtidig med købet i august af Danbox, der er specialist i adgangskontrol, sikret kunderne adgang til et “komplet sikringssortiment”.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her