Det amerikanske marked er afgørende for, at Trustpilot får international succes. Og det kommer til at kræve mange millioner at gennemføre den planlagte ekspansion, fortæller CEO Peter Holten Mühlmann fra Trustpilot.
Hvad er jeres forretningsmodel?
”Trustpilot er et community (online fællesskab, red.), hvor forbrugerne kan skrive anmeldelser af virksomhederne. Og virksomhederne kan tage ved lære af forbrugernes feedback, så de kan forbedre sig. Både forbrugere og virksomheder kan bruge Trustpilot gratis. Ud over dette har vi en række betalte services, som virksomhederne kan vælge at anvende. Som virksomhed kan man fx gratis oprette et domæne, og man kan modtage samt besvare anmeldelser. Man kan få en basal statistik. Men ud over dette kan man fx betale for en funktion, hvor der samtidig med en ordrebekræftelse bliver sendt en invitation til Trustpilot.”
Så for at få forretningsmodellen til at hænge sammen, skal I konvertere virksomheder fra at bruge Trustpilot gratis til betalende kunder?
”Skal vi have succes, er det vigtigt, at så mange som muligt – både virksomheder og forbrugere – bruger Trustpilot. Og netop derfor er de grundlæggende services gratis. Og når det gælder betalingsdelen, gælder det om at få det til at vokse så meget som muligt for at genere omsætning.”
Hvorfor skal så mange services være gratis at bruge?
”Vi vil være den globale leder inden for dette marked – en slags Google inden for anmeldelser. Vi vil være der, hvor man går hen for at se anmeldelser af kundeservice. Og det kræver, at vi kan tiltrække mange forbrugerne og virksomheder. Men vi tror på, at mange virksomheder vil vælge de services, som de skal betale for, fordi de kan se en række fordele ved dem. De gør det nemmere for virksomhederne at engagere sig online med kunderne. Og samtidig kan de bruge vores analyseværktøjer, der giver adgang til at analysere de store mængder data om forbrugere, der er i deres anmeldelser fra forbrugerne.”
Hvad skal der til for, at den forretningsmodel får succes uden for det danske marked?
”Vi skal have gøre vore brand mere kendt i de 27 lande, hvor vi i dag er til stede. Samtidig skal vi gøre virksomhederne bekendt med, hvilke fordele der er ved vores betalte services.”
Det kræver vel massive investeringer?
”Det er klart, at det kræver kæmpe investeringer. Men det kræver denne forretningsmodel, hvor vi hele tiden investerer i væksten for at udbrede vores brand. Vi markedsfører os i en lang række lande. Vi er vokset ud fra det danske marked, men i dag udgør Danmark en mindre del af vores omsætning.”
De sidste fem år er underskuddene på den primære drift vokset massivt til mere end 180 millioner sidste år. Hvad er udsigterne til, at investorerne får deres pengene igen?
”Det går helt efter planen. Vores mål er ikke at give overskud nu. Vores forretningsmodel er at vinde markedet først. Og det går så vanvittigt stærkt, når du som teknologivirksomhed skal vinde markedet så hurtigt som muligt. Og det er derfor, at vi har de forskellige finansieringsrunder, hvor investorer skyder flere penge i os. Og sidste år havde vi en runde, hvor der blev skudt 500 millioner kroner i os. Så skal betalingsdelen vokse, så profitten kan komme senere.”
Hvordan går det så med væksten?
”Det går rigtigt godt. I USA – som er det vigtigste marked – voksede vi fra 2014 til 2015 med 130 procent. Skal vi vinde det globale marked, skal vi vinde det amerikanske marked først. USA har et kæmpe potentiale med virksomheder og forbrugere. Til gengæld er der også konkurrenter på det marked, hvor vi skal have det bedste produkt på markedet. Men vi er et forbrugerdrevet community, hvor forbrugere kan anmelde alle virksomheder i verden, og det tror vi giver os en fordel.”
Peder Bjerge
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.