Skal man nævne to succeser i Danmark på denne side af årtusindeskiftet, må det – uden sammenligning mellem de to i øvrigt – være Novo Nordisk og Dansk Folkeparti.
Begge har med stor dygtighed udnyttet deres potentiale og skabt vækst og resultater for sig selv. Lige for tiden er begge i dybe problemer, og man kan fascineres over, at de også reagerer på samme måde: Med en rådvildhed, der står i kontrast til den normale selvtillid. Rådvildheden fremgår af mærkelige, meningsløse udtalelser. Som når Kristian Thulesen Dahl onsdag sagde til DR , at det var et angreb på folketingsformand Pia Kjærsgaards ytringsfrihed, når andre partier kritiserer hende for at have kaldt EU ”en rotterede”. Eller som når Novo Nordisk besvarede Bernie Sanders kritik af stigende insulinpriser med at rabatterne også steget og man også sørger for at sælge billig insulin. Ingen af delene ændrer på, at de generelle priser er steget. I dialogen med aktionærerne har det været nemt at sælge det budskab, at prisstigningen hang sammen med produktforbedringer. Men hvis man ikke har selvtillid nok til at bruge dette argument over for de amerikanske forbrugere, er det unægteligt et problem.