TDC’s planlagte opkøb af den nordiske medievirksomhed MTG rummer store strategiske muligheder og perspektiver. Men også store risici. Afgørende er det, at TDC nu selv bestemmer over sin egen fremtid, da afhængigheden af indholdsleverandører reduceres.
TDC’s ledelse mener, at telekoncernens forretningsmæssige fremtid ligger i at distribuere indhold til kunderne. Det er her, pengene ligger i fremtiden. Spørgsmålet er, hvordan TDC på den lange bane sikrer sig det bedste udgangspunkt for at skabe en stabil, lønsom forretning.
Den danske telekoncern kan umiddelbart gå to veje: Enten satse på at fokusere på at have den stærkeste og bedste infrastruktur med flest mobilkunder, flest bredbåndskunder og flest kabel tv-kunder, hvor indholdsleverandørerne så betaler en god pris for at komme ind i TDC’s distributionsnetværk – altså for at nå ud til flest mulige slutkunder. Formelt sker det ved at TDC tjener penge på at videresende indhold for andre indholdsleverandører. Bruttoavancen på denne forretning er enorme 50 procent.
Eller også kan TDC selv forsøge at skabe en endnu stærkere position som indholdsleverandør til sine mange egne distributionskunder. Med den første model vil TDC være helt afhængig af, at indholdsleverandørerne faktisk vælger TDC’s distributionsnetværk. Med den anden model blander TDC sig direkte i kampen, idet TDC sammen med MTG kan byde med konkurrencedygtige priser på det bedste og mest sete indhold – og telekoncernen tager dermed sin fremtid i egen hånd, lyder vurderingen fra analytikere.
TDC er allerede i fuld gang med at opgradere på indholdssiden. I det seneste årsregnskab oplyses, at YouSee fra i år tilbyder TV-streaming til sine kabel tv-kunder fra Viasat Film og HBO, men også at YouSee går mere efter eget indhold. Angiveligt er det den strategiske vej, altså som ren infrastrukturleverandør, som ligger bag det seneste købstilbud på hele TDC.
Sammen med MTG får TDC betydeligt flere direkte kunder at sælge indhold til end tidligere. Det betyder også, at den nye, kombinerede tele- og mediekoncern får øgede stordriftsfordele og betydeligt mere indkøbskraft. Eksempelvis når Viasat /TV3næste gang skal byde på rettighederne til at sende dansk Superligafodbold, engelsk Premier League-fodbold og Champions Leaque. Det tiltrækker mange betalende indholdskunder.
Men hvis disse rettigheder mistes, kan det komme til at se sort ud. Hvis Amazon, Google eller Netflix vælger at sælge indhold direkte til danskerne, eksempelvis via æteren eller internet, kan TDC /MTG ikke være sikker på, at de vinder rettighedsauktionerne. I dag har TDC og MTG en dominerede markedsposition med i alt 10 mio. brugere i Norden, nemlig med 2,8 mio. kabel tv-kunder, 3,1 mio. mobilkunder, 2,1 mio. streamningkunder og 1,5 mio. bredbåndskunder, fremgår det af investorpræsentationen.
For TDC er risikoen altså, at andre internationale distributører af indhold køber de ”bedste” rettigheder til sport, film og andet indhold for næsen af TDC, og at indholdskonkurrenterne vælger ikke at anvende TDC’s distributionsnet, altså kabel-tv, bredbånd og mobil.
Analytikere vurderer over for Økonomisk Ugebrev, at TDC nye integrerede tele- og mediekoncern meget vel kan blive en fremtidig vinder, på grund af det aktuelle dominerede fodfæste hos kunderne. Men det vil i sidste ende afhænge af, hvordan danskerne og andre mediebrugere i Norden vælger at se og købe tv- og streamingtjenester i fremtiden.
Analytikerne ser et oplagt strategisk rationale i en sammenlægning af de to virksomheder. Men TDC’s indholdsforretning er også sammen med MTG med levering af tv-indhold utrolig sårbar, fordi den nye medie og telekoncern kan miste vigtige rettigheder over night. Og sårbarheden understreges af, at netop tv-forretningen Yousee med tv-pakker er ekstremt lønsom i forhold til den mere bulk-prægede forretning med almindelige telefoni og mobiltelefoni.
Selvom TDC er den første integrerede tele- og mediekoncern i Europa, er det velkendt, at det går den vej, og der ventes betydeligt flere integrerede tele- og mediefusioner de kommende år. En ny rapport fra Deloitte tegner perspektiverne op for den ”nye” kombinerede tele- og medieverden. Om udviklingen i 2018 og frem lyder det blandt andet, at traditionelt live-tv vil fortsætte med at miste store markedsandele til streamingtjenester med betalt indhold. Forbrugerne vil hverken betale for de brede tv-kanaler eller se reklamerne, som der klikkes væk fra eller anvendes som pause.
Så lige nu og her ligner TDC sammen med MTG en vinder. Men på lidt længere sigt er der enorme risici.