Ballegaard om bestyrelsens strategiarbejde
Torben Ballegaard, forhenvenærende topchef hos Bang & Olufsen, har en mangeårig karriere som bestyrelsesmedlem i en stribe store og mellemstore danske erhvervsvirksomheder, blandt andet succesfulde Pandora og Egmont. Ballegaard er uden tvivl en af landets fremmeste ledelsestænkere med afsæt i en praktisk mangeårig erfaring. I sin bog gennemgår Ballegaard fem fokusområder for bestyrelsens arbejde, og første fokusområde er det ”langsigtede syn og strategi”. Han starter med at pointere, at alle bestyrelsesmedlemmer i den værdiskabende bestyrelse har fuldstændig styr på følgende: Hvorfor vi eksisterer, hvordan vi skiller os ud, og hvad vores overordnede retning er.
Han anbefaler, at strategien skal på dagsordenen på hvert bestyrelsesmøde, med en opdatering om den nyeste viden og den seneste læring på den strategiske rejse: altså ny viden om konkurrentbevægelser, teknologiskift og reguleringsændringer. Opdateringerne skal blandt andet give bestyrelsen mulighed for at besvare følgende spørgsmål: Har vores syn ændret sig i forhold til de fordele, vi agter at levere til vores slutbrugere? Har vi fanget forandringssignaler i efterspørgslen fra vores kerneforbrugere?
Abonnenter kan læse hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 15. Er du ikke abonnent, kan du købe abonnement her
Økonomisk Ugeblev Ledelse anmelder i den kommende udgave Torgen Ballegaards bog, ”Når Bestyrelsen skaber Værdi,” udgivet på Gyldendal Business.