Mange virksomheder på tværs af brancher vil de kommende 12 måneder rette deres investeringer mere mod innovation og produktudvikling end mod egentlig organisk markedsvækst. Det viser et rundspørge blandt 58 virksomheder fra Økonomisk Ugebrevs CFO-panel. Usikkerhed om generelle markedsvilkår og afsætningsmuligheder samt hård konkurrence på eksisterende markeder gør, at virksomhederne har fokus på innovation og udvikling, som gør dem endnu mere effektive og skarpe på produkter. Det skal sikre, at virksomhederne i fremtiden er konkurrencedygtige og effektive, når væksten igen viser sig eller nye markeder skal entreres.
Tendensen i vores rundspørge understøttes af en ny analyse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, der konkluderer, at investeringer i forskning, udvikling og innovation i 2014 bliver højere end rekordniveauet fra 2009. ”Erhvervslivets forsknings – og udviklingsinvesteringer (FoU) i 2013 skønnes at være steget til et sted mellem 39,9 mia. kr. og 41,1 mia. kr. For 2014 vil erhvervslivets FoUinvesteringer ifølge prognosen fortsat stige til at udgøre mellem 40,4 mia. kr. og 43,1 mia. kr.,” fastslår analysen.
Abonnenter kan læse hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 31. Er du ikke abonnent, kan du prøve 3 uger gratis her