Danske mediers dækning af den amerikanske præsidentvalgkamp har generelt være ringe; det kan vi vel godt blive enige om. De færreste er nået længere til at svælge i Trumps idiosynkrasier og dårlige manerer. Få er gået i dybden med, hvad der sker og kan ske. Så meget større var chokket og forvirringen, da manden vandt, og alle pludselig var nødt til at forholde sig til faktiske konsekvenser. F.eks. kunne man torsdag i Børsen (uden at vi specielt skal kritisere deres dækning af valgkampen) på side 6-7 læse om en kommende recession – og på side 18 om, at det amerikanske aktiemarked vil stige! Ind imellem fik DI’s og Dansk Erhvervs lobbyister lov til endnu en gang til at aflevere det i denne sammenhæng malplacerede budskab, at 2025-forhandlingerne må i gang igen.
Mere overblik på denne forvirrede torsdag havde opinionsredaktør Claus Skovhus i en klumme i Berlingske Business. Vi må se, hvad der står tilbage, når røgen har lagt sig, var hans budskab. Det lyder måske ikke af meget, men han har ret: En del af Trumps udmeldinger i valgkampen er enten praktisk eller politisk umulige at føre ud i livet, og andre vil han næppe selv ønske at stå fadder til, når det kommer til stykket. Det gælder f.eks. en opsigelse af handelsaftaler, hvis de medfører amerikanske jobtab. Hvilket de vil gøre.
Så vi må foreløbig vente og se, og imens vi gør det, kan virksomhedernes strateger glæde sig over, at Trump ikke nødvendigvis vil være en dårlig præsident for dem. Mange har f.eks. frygtet, at amerikanerne vil slå ind på en isolationistisk kurs, men det er ikke givet, det er sådan, man skal tolke Trump. Hans ønske om i første række at varetage amerikanske interesser kan også ses som en tilpasning til en realitet, som i virkeligheden har været her længe: Den tid er forbi, hvor den vestlige verden besad en styrke til at sætte hårdt mod hårdt over alt på kloden, hvor ting foregår på en anden måde, end vi kunne ønske os. Dertil er de tidligere udviklingslande blevet for stærke, og de bliver kun stærkere år for år. Politik og diplomati bliver anderledes, end det har været under den kolde krig og i årtierne efter. Det er en udfordring, men det er også en god ting for verden, og det er for både lande og virksomheder en situation med muligheder.