Big Data er tidens store buzzword. Men realiteten er, at kun få danske virksomheder er i gang med projekter, som efter de internationale analysehuse IDG’s og Gartners definitioner kan betegnes som Big Data-løsninger. Ifølge en endnu ikke offentliggjort rapport, udarbejdet af Consulting League, kan kun omkring 1 procent af mere end 8000 analyserede nordiske Business Intelligence-cases kategorises under overskriften Big Data. Ifølge rapporten, der udkommer senere på året, og som Økonomisk Ugebrev har fået indsigt i, tyder meget på, at hypen omkring Big Data-fænomenet endnu mangler at blive konverteret til reel forretning, og at leverandørerne taler markedet mere op, end der pt. er efterspørgsel efter:
”Vi kan, på tværs af de mange BI-projekter, vi har analyseret, se, at kun meget få cases bygger på en high performance-database. Der er altså ikke pt. meget salg i reel Big Data, og det skyldes, at virksomhederne har svært ved se konkrete gevinster på bundlinjen. Big data giver hurtigere og bedre information, men det er ikke sikkert, at virksomhederne kan omsætte fordelene til bedre beslutninger,” siger direktør Christian Harbo fra Consulting League.
Abonnenter kan læse hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 32. Er du ikke abonnent, kan du prøve 3 uger gratis her