For præcis et år siden lagde de største danske revisionsog konsulenthuse op til det store opgør mellem branchens kunder og talenter. Der blev talt og skrevet om klapjagt på store danske virksomheder. Der blev skrevet om et revisionshus, der åbent erklærede krig mod den nye fusion mellem det gamle KPMG og EY. Der blev skrevet om to andre konkurrenter, Deloitte og PricewaterhouseCoopers (PwC), der blandede sig i krigen ved at invitere klemte kunder til at skifte revisor. Og om to mindre revisorer, Beierholm og BDO, som også så deres snit til at gafle kunder i kampens hede.
Siden er der ikke sket så meget. Kun fire af de hundrede største virksomheder har skiftet revisor. Ikke en eneste af revisorerne, der underskriver regnskaber for den slags virksomheder, har skiftet arbejdsplads. Så krigen på kunder og talenter er helt udeblevet – i hvert fald indtil videre. ”Det er rigtigt, at der ikke er sket meget med at flytte kunder og talentfulde medarbejdere i løbet af det seneste år. Men at sige, at der ikke har været nogle effekter af revisorkrigen, er jeg ikke enig i. Der er måske ikke sket mange synlige ændringer, men der er sket en masse på de indre linjer. Dialogen med kunderne har ændret sig. Grænserne for, hvordan du jagter talent, har rykket sig. Og jeg tror, de ændringer er kommet for at blive,” siger adm. direktør Anders Dons fra det største revisionshus, Deloitte, til Økonomisk Ugebrev.