Finanstilsynet har netop fremlagt den ventede undersøgelse om fastættelse af den danske CIBOR rente, hvor tilsynet ikke finder grundlag for at gå videre med sagen eller anmelde banker til Bagmandspolitiet: Af rapporten fremgår at CIBOR stillerne i flere tilfælde havde en bonus ordning, som gjorde, at de havde en privatøkonomisk interesse i CIBOR-stillelsen.
Citat uddrag
Mulighederne for at manipulere CIBOR-renten har været til stede i form af svage governance-forhold, især i perioden før 2012, hvor LIBOR-skandalen blev kendt. Finanstilsynets gennemgang af institutternes interne materiale har vist, at institutterne har haft upræcise forretningsgange vedrørende CIBOR-stillelsen, samt at CIBOR-indberetterne samtidig har haft mandat til at handle CIBOR-relaterede produkter. Indberetterne har endvidere i den undersøgte periode haft, og har til stadighed, tætte organisatoriske relatio-ner til øvrige dealere, som også har handlet med CIBOR-relaterede produk-ter. Yderligere har der været en manglende funktionsadskillelse mellem ind-beretterne og kontrolfunktionen, og der har manglet egenkontrol og revision af området. Kun CIBOR-komiteen og senere Pengemarkedskomiteen har stået for en kontrol af systemet, og en væsentlig svaghed ved disse kontrol-komiteers sammensætning har været, at de i den undersøgte periode pri-mært har bestået af CIBOR-indberetternes egne chefer.
Et enkelt institut har delt Nationalbankens opfattelse af, at pengemarkeds-spændet var for højt, og konsekvent indberettet lavere end de øvrige stillere. Denne opfattelse har instituttet ved flere lejligheder kommunikeret til de øv-rige CIBOR-institutter, herunder blandt andet i CIBOR-komiteen
Finanstilsynet har som nævnt ovenfor i et enkelt tilfæl-de fundet en telefonsamtale, der indikerer at man blandt to institutter har været opmærksom på, at der var en fælles interesse i at holde renterne op-pe. Det er dog tilsynets opfattelse, at hvis flere medarbejdere i institutterne hyppigt havde været sammen om at udøve manipulation af CIBOR, ville Fi-nanstilsynet have fundet tegn herpå i den gennemgåede korrespondance.
Bonusordninger
Samtlige CIBOR-indberettere har haft mulighed for at modtage bonusudbe-talinger. Bonusudbetalingerne er ikke blevet givet i direkte relation til fast-sættelsen af og udviklingen i CIBOR-renten, men tildeles på baggrund af en helhedsvurdering af den enkelte medarbejder. Det samlede resultat for insti-tuttet og afdelingen, som indberetteren har været ansat i, har også haft stor betydning. Bonusstørrelserne har varieret mellem institutterne og over tid, fra 5-cifrede til 7-cifrede beløb. To institutter har konsekvent tildelt de største bonusbeløb. At indtjeningen for de pågældende markets-afdelinger eller en nærmere organisatorisk enhed har været en af faktorerne i bonustildelinger-ne har medført, at CIBOR-indberetterne har haft et indirekte økonomisk incitament til at påvirke CIBOR-renten. (markeret af RED)
De danske CIBOR-stillere har generelt set manglet egenkontrol af CIBOR-indberetningerne i undersøgelsesperioden. I lighed med de manglende for-retningsgange iværksatte CIBOR-institutterne først egenkontrol med CIBOR-indberetningerne i 2012. Egenkontrollen har blandt andet omfattet tjek af logbøger, fire øjne-princippet samt korrekt brug af forretningsgange-ne.
Institutterne har i den undersøgte periode opfattet hhv. CIBOR-komitéen og Pengemarkedskomitéen som den kontrollerende enhed og har derfor ikke igangsat egenkontrol. De har ikke anset CIBOR-renten som et væsentligt ri-sikoområde i forhold til deres øvrige forretningsområder. Den svage egen-kontrol med CIBOR-renten har i Finanstilsynets optik været med til at øge mulighederne for manipulation.