De internbaserede muligheder for at pleje netværk og få stillingsopslag bredt ud til få penge har udhulet af markedet for den klassiske headhunting under chefniveau. Men det måske bedste værktøj i den henseende, LinkedIn, bruger virksomhederne endnu kun i begrænset omfang. Et par eksperter giver her råd til, hvordan de forbedrer anvendelsen af LindedIn i rekruttering.
Ganske vist er LinkedIn i fremgang som rekrutteringsværktøj. Ifølge den seneste rekrutteringsanalyse fra konsulenthuset Ballisager brugte 36 procent det ved seneste ansættelse, mod blot 5 procent i 2011. Men det skal dels ses i lyset af, at man i dag generelt bruger flere kanaler end tidligere, således at alle er i fremgang på en gang. Sammenlagt er brugen af vikar- og rekrutteringsbureauer f.eks. også gået frem, fra 12 procent i 2011 til 27 procent i 2014. Dels bliver LinkedIn i de fleste tilfælde stadig brugt relativt primitivt, nemlig til at formidle ”gammeldags” stillingsopslag. Som Ballisager konstaterer i analysen: ”Det kan tyde på, at brugen af LinkedIn er overfladisk og hovedsagelig passiv fra virksomhedernes side.” ”Der er en lille elite af vikar- og rekrutteringsbureauer samt nogle større virksomheder, der har forstået at bruge LinkedIn optimalt. Men jeg kan godt undre mig over dem, som ikke er med endnu – også i de andre sammenhænge. Der er der et klart og tydeligt behov for mere viden. Man kan selvfølgelig heller ikke bare pålægge f.eks. marketingmanden i den lille lokale virksomhed at forstå LinkedIn,” siger direktør Morten Ballisager.