Henry Ford er berømmet for at have stået for den måske allermest profitable, innovative strategi under industrialiseringen – nemlig samlebåndet. Men strengt taget var det ikke hans ide. Henry Ford havde set princippet anvendt på et slagteri, hvor det allerede var normalt, at de aflivede kreaturer blev læsset på vogne, således at hver medarbejder kunne stå for sin faste del af slagtningen. Henry Fords genistreg var, at han så, at samme princip kunne bruges i enhver fremstillingsvirksomhed. I vores tid, hvor samlebånd er en selvfølge, synes det oplagt at kombinere de to ting. Men i samtiden krævede det altså et geni.
Store innovationer opstår spontant
Eksemplet beskrives i en guide om gennembrudsstrategier, bragt i Strategy+Business. Pointen er, at de virkelig store innovationer, der får opfindervirksomheden til at spurte fra alle andre, ikke er noget, der bliver udviklet på seminarer eller i tænksomme stunder i direktionslokaler. De opstår som spontane erkendelser af, at en mekanisme kan genbruges i en anden sammenhæng.