For andet år i træk er den samlede omsætning i de store danske børsselskaber faldende. Men der er heldigvis undtagelser, og altså eksempler på topledelser, som tør træde på speederen og ikke kun tænke i effektivisering.
I disse tider med stor ledelsesmæssig fokus på digital transformation og smarte og mere effektive forretningsprocesser, virker det meget oplagt for topledelserne at fokusere mere på bundlinjen end på toplinjen.
Netop denne fokus på effektivisering betyder, at mange af de store børsnoterede selskaber stort set ikke udvikler forretningen offensivt gennem vokseværk, hverken organisk eller gennem opkøb og joint ventures.
Økonomisk Ugebrevs årlige analyse af CEO Performance i de 65 største børsnoterede selskaber viser, at den samlede omsætning fortsætter med at falde eller ligger nogenlunde uændret. Billedet af en faldende eller uændret omsætning forstærkes også af, at mange topledelser arbejder med at fokusere forretningen strategisk, ved at frasælge aktiviteter, som ikke er relateret til selve kerneforretningen.
Eksempler på større selskaber, som de seneste år har præsteret faldende eller næsten uændret omsætning er A.P. Møller-Mærsk, hvis omsætningener sidste år var 33 procent lavere end for to år siden. Udover at containerforretningen er presset på grund af lave priser, skyldes aktivitetsdykket frasalg af flere store aktieposter, blandt andet i Danske Bank, Dansk Supermarked og senest olieforretningen.
I samme boldgade er omsætningsudviklingen i Ørsted, hvor frasalg af flere store vindmølleprojekter og sidste års salg af olie gas forretningen har reduceret aktiviteten med 17 procent over to år.
Vigende omsætning har der også været i Carlsberg, TDC og FLSmidth. Og stort set uændret omsætning har der over de seneste år været i ISS, Matas, SAS, Novo Nordisk og Novozymes, i flere tilfælde på grund af stagnerende markeder, prispres og ingen opkøb af større virksomheder. Andre af de børsnoterede selskaber har valgt en mere offensiv strategi, eller også befinder de sig på markeder, hvor der er bedre organiske vækstmuligheder. DSV er blandt de store børsnoterede selskaber frontløberen, når det gælder en dedikeret offensiv vækststrategi.
Transportkoncernen har fra 2015 til 2017 øget omsætningen fra 51 mia. kr. til 75 mia. kr., blandt andet via et stort amerikansk opkøb. Andre vækstlokomotiver er Pandora, som på to år har øget omsætningen fra 16,7 mia. kr. til 22,8 mia. kr., blandt andet via ekspansion af forretninger i Kina og det øvrige Asien, samt organisk vækst i Europa og i mindre grad i USA.
Også mellemstore selskaber som SP Group, Schouw, Bang & Olufsen, Ambu og RTX ligger i et klart vækstspor. Især RTX, Ambu og SP Group leverer også flotte ROIC afkast – på henholdsvis 21, 16 og 14 procent. Og trods ekspansionen har alle tre selskaber øget deres ROIC afkast de seneste år. De tre selskaber er dermed beviser på, at det er muligt for topledelser at øge lønsomheden og samtidig ekspandere forretningen.
Blandt selskaber med både vigende eller flad omsætning, og negative ROIC afkast, er FLSmidth, Santa Fe Group, Cemat, Intermail, Rias, Flügger og endelig ALK Abello, som i seneste regnskabsår præsterede negativ ROIC afkast med et samtidig omsætningsfald. MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her