Store danske virksomheder som A.P. Møller-Mærsk, TDC og GN har i 2016 varslet mere intern integration og fokus på kernekunder. Det skal både give mere vækst og synergi. Nu varsler flere virksomheder strategier med samme ingredienser.
Intern integration: Efter udsendelsen af tredje kvartals-meddelelserne fremstår det i endnu højere grad som overskriften på de vigtigste strategiske initiativer, som store og mellemstore danske virksomheder har taget i 2016. Aktiviteter, der hidtil har været varetaget af særskilte selskaber, divisioner, organisationer eller produktions- og forsyningskæder, lægges sammen. Virksomhederne vil dels hente effektivisering, for eksempel i form af lavere overheads, ud af sammenlægningerne. Men nok så vigtig er troen på, at mere intern videns udveksling dels kan give spændende nye ideer og dels kan skabe nye muligheder for at krydssælge til de mest interessante kunder. Netop forøget satsning på kernekunder, der skal have mere skræddersyede tilbud, er et typisk initiativ i virksomhederne i 2016.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 39/2016.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.