Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Samfundsansvar

Mærsk træffer historisk klimavalg: Her er fremtidens brændstof

Joachim Kattrup

fredag 25. oktober 2019 kl. 14:54

Mærsk har udvalgt tre brændstoffer som de mest oplagte til at tage over efter skibsolie, der i 100 år har været shippingbranchens dominerende drivmiddel. »Det er et afgørende skridt for, at vi kan nå vores mål om at være CO2-neutrale i 2050,« oplyser Mærsk. Shipping står for omkring tre pct. af den globale CO2-udledning, skriver Berlingske.

Olie har i næsten 100 år været det brændstof, der drev A.P. Møller – Mærsks skibe frem på havene over hele kloden. Men det er snart slut. Den store danske virksomhed tager nu et stort skridt ind i fremtiden og har udvalgt de tre brændstoffer, der skal afløse skibsolie.

Målet er, at hele Mærsk-flåden på 700 containerskibe vil blive skiftet ud fra 2030, så virksomheden kan opfylde sit eget mål om at være CO2-neutral i 2050. På det tidspunkt vil der ikke længere være Mærsk-skibe drevet af traditionelt skibsbrændstof.

»Det her er en milepæl for Mærsk. Vi fokuserer nu langt det meste af vores energi på tre brændstoffer. Det er afgørende skridt for, at vi kan nå vores mål om at være CO2-neutrale i 2050,« siger John Kornerup, der er Mærsks chefrådgiver i klimaspørgsmål, til Berlingske.

Shipping står for ca. 90 pct. af de transporterede varer globalt og for ca. tre pct. af den globale CO2-udledning. Omstilling af Mærsk-flåden er derfor vigtig, fordi Maersk Line er verdens største rederi og sidder på ca. en femtedel af containermarkedet.

»Vi har sat os et mål om at være CO2-neutrale i 2050. Derfor ved vi, at vi skal have helt nye teknologier og helt nye brændstoffer. Udfordringen er, at det endnu ikke er klart, hvilket brændstof der egner sig bedst til at tage over i skibsfarten,« siger John Kornerup.

Mærsk har valgt at fokusere på de tre brændstoffer alkohol (ætanol og methanol), biogas og ammoniak. Det betyder, at andre muligheder som batterier eller brændselsceller nu vil få mindre opmærksomhed fra Mærsk. Endnu mere løse ideer som atomkraft eller en tilbagevenden til sejl tegner i dag meget lidt sandsynlige.

»Vi anser de tre (alkohol, biogas og ammoniak, red.) som de mest oplagte, og det er dem, som vi nu bruger det meste af vores tid på. Men der kan komme nogle dark horses op, og det er for tidligt at lukke helt ned for dem, som lige nu virker mindre sandsynlige,« siger John Kornerup.

Under alle omstændigheder er tiden med skibsolie som det vigtigste drivmiddel forbi. Skibsolie har ellers været shippingindustriens foretrukne brændstof i op mod 100 år. Da sejlskibenes tid lakkede mod enden fra begyndelsen af 1800-tallet, var det i første omgang dampmaskinen, som tog over. Siden blev dieselmotoren udviklet, og den viste de sig mere effektiv, fordi de optog mindre plads og var lettere. Danske ØKs Selandia blev i 1912 et af de første store oceangående motorskibe.

https://www.berlingske.dk/virksomheder/maersk-traeffer-historisk-klimavalg-her-er-fremtidens-braendstof

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Finance Manager
Region Nordjylland
Udløber snart
Økonom til Almen Analyse – Landsbyggefonden
Region Hovedstaden
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Samfundsansvar

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank