Mærsk har udvalgt tre brændstoffer som de mest oplagte til at tage over efter skibsolie, der i 100 år har været shippingbranchens dominerende drivmiddel. »Det er et afgørende skridt for, at vi kan nå vores mål om at være CO2-neutrale i 2050,« oplyser Mærsk. Shipping står for omkring tre pct. af den globale CO2-udledning, skriver Berlingske.
Olie har i næsten 100 år været det brændstof, der drev A.P. Møller – Mærsks skibe frem på havene over hele kloden. Men det er snart slut. Den store danske virksomhed tager nu et stort skridt ind i fremtiden og har udvalgt de tre brændstoffer, der skal afløse skibsolie.
Målet er, at hele Mærsk-flåden på 700 containerskibe vil blive skiftet ud fra 2030, så virksomheden kan opfylde sit eget mål om at være CO2-neutral i 2050. På det tidspunkt vil der ikke længere være Mærsk-skibe drevet af traditionelt skibsbrændstof.
»Det her er en milepæl for Mærsk. Vi fokuserer nu langt det meste af vores energi på tre brændstoffer. Det er afgørende skridt for, at vi kan nå vores mål om at være CO2-neutrale i 2050,« siger John Kornerup, der er Mærsks chefrådgiver i klimaspørgsmål, til Berlingske.
Shipping står for ca. 90 pct. af de transporterede varer globalt og for ca. tre pct. af den globale CO2-udledning. Omstilling af Mærsk-flåden er derfor vigtig, fordi Maersk Line er verdens største rederi og sidder på ca. en femtedel af containermarkedet.
»Vi har sat os et mål om at være CO2-neutrale i 2050. Derfor ved vi, at vi skal have helt nye teknologier og helt nye brændstoffer. Udfordringen er, at det endnu ikke er klart, hvilket brændstof der egner sig bedst til at tage over i skibsfarten,« siger John Kornerup.
Mærsk har valgt at fokusere på de tre brændstoffer alkohol (ætanol og methanol), biogas og ammoniak. Det betyder, at andre muligheder som batterier eller brændselsceller nu vil få mindre opmærksomhed fra Mærsk. Endnu mere løse ideer som atomkraft eller en tilbagevenden til sejl tegner i dag meget lidt sandsynlige.
»Vi anser de tre (alkohol, biogas og ammoniak, red.) som de mest oplagte, og det er dem, som vi nu bruger det meste af vores tid på. Men der kan komme nogle dark horses op, og det er for tidligt at lukke helt ned for dem, som lige nu virker mindre sandsynlige,« siger John Kornerup.
Under alle omstændigheder er tiden med skibsolie som det vigtigste drivmiddel forbi. Skibsolie har ellers været shippingindustriens foretrukne brændstof i op mod 100 år. Da sejlskibenes tid lakkede mod enden fra begyndelsen af 1800-tallet, var det i første omgang dampmaskinen, som tog over. Siden blev dieselmotoren udviklet, og den viste de sig mere effektiv, fordi de optog mindre plads og var lettere. Danske ØKs Selandia blev i 1912 et af de første store oceangående motorskibe.