Denne gang vil Mærsk sikre ikke at tabe markedsandele på en stor fusion, som det skete i 2005 ved overtagelsen af P&O Nedlloyd. Købet af Hamburg Süd skal derimod give kunderne flere og mere varierede tilbud fra Mærsk-chef Sørens Skous nye store Transport & Logistics – maskine, mens der bag kulisserne satses på intern integration.
Én ting bliver understreget adskillige gange fra både A.P. Møller-Mærsk og Hamburg Süd, efter at Mærsk har indgået en foreløbig aftale om at overtage det tyske rederi: Hamburg Süds eksisterende varemærker og særlige forhold til sine kunder skal for en hver pris opretholdes. Logikken er måske bedst udtrykt i Hamburg Süd – chefen Ottmar Gastskommentar til handelen: ”While gaining access to a superior network and systems we will continue the Hamburg Süd brand and business model offering personalized solutions to our shippers and consignees. By joining forces both Maersk and Hamburg Süd will strengthen their product portfolio and cost position to the benefit of their customers.”
Men Søren Skou understreger samtidig, at ”Hamburg Süd and Aliança customers will also be Hamburg Süd and Aliança customers in the future.”
Trygge kunder skal sikre markedsandel
Dermed fremstår den recept, som skal hindre, at et særligt problem igen dukker op: Efter overtagelsen af P&O Nedlloyd i 2005 nåede markedsandelen op på 18,2 procent af den globale containerkapacitet, men et par år senere var andelen igen faldet markant.
Efter P&O Nedlloyd-købet blev de opkøbte aktiviteter nemlig fuldstændigt smeltet ind i Maersk Line. Det var en proces, der trods Mærsk-organisationens angivelige fortræffelighed fik adskillige trofaste P&O Nedlloyd-kunder til at gå deres vej.
Men denne gang skal de tilkøbte kunder åbenbart ikke opleve, at de mister de velkendte kontakter i Hamburg Süd-organisationen eller tilpasningsvanskeligheder og it-problemer i forbindelse med overgang til nye systemer. På den måde håber Mærsk tilsyneladende at holde bedre på kunderne end i 2005 og 2006.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 40/2016.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.