Business Intelligence-markedet, i Danmark såvel som i udlandet, er overrendt af både nye og veletablerede teknologivirksomheder, der mere eller mindre alle kan levere brugbart business intelligence-software til den stadig stigende efterspørgsel fra industrivirksomheder. Det store udbud af software begynder at udfordre BIleverandørerne på indtjeningsmarginer og forretningskompetencer, og de første synlige tegn på en større konsolideringsfase kan spores i toppen af markedet.
Økonomisk Ugebrevs årlige BI-brancheanalyse viser, at branchen igen i år har vækst på godt 14 procent, målt på bruttofortjeneste, blandt alle leverandørerne. Men væksten koster leverandørerne mere end tidligere, idet indtjeningen pr. medarbejder ikke følger med den generelle omsætningsstigning. Den gennemsnitlige bruttoindtjening pr. medarbejder falder samlet for hele branchen fra 0,88 mio. kr. i 2012 til 0,83 mio. kr. i 2013. Det danske marked er kendetegnet ved en række lokale aktører, f.eks. Rehfeld Partners, Inspari og Kapacity, der alle viser gode resultater i årets brancheanalyse. Mange selskaber øger således både top- og bundline, men det er vækstrater, der dyrere at opnå end tidligere, bl.a. fordi priserne presses af det stigende udbud af teknologier. Generelt er BI-leverandørerne langt fra den lønsomhed, som eksempelvis ERP-leverandørerne præsterer.
”Der er et kraftigt stigende udbud af BI-softwareprodukter på markedet, især på let anvendelige visualiseringsprodukter. Nye leverandører springer op hele tiden, og dette er med til at presse konsulentpriserne nedad, fordi det i dag er blevet relativt let at implementere en let anvendelig BI-løsning. Men forretningsindsigten, kvaliteten og den bagvedliggende datastruktur følger ikke altid med. Derfor er der i dag mangel på erfarne BI-konsulenter, der kan begge dele”, siger CEO Christian Harbo i Consulting League til Økonomisk Ugebrev.