BlackRock Asset Management har instrueret de virksomheder, de har aktier i – det vil sige stort set alle større børsnoterede virksomheder – om, at de skal være i stand til at definere et samfundsmæssigt formål med deres aktiviteter. Og det er noget, kapitalforvalteren har tænkt sig som fast debatpunkt med ledelserne, ikke blot på generalforsamlingen.
Alt var ikke fryd og gammen, da Copenhagen Pride løb af stablen i den forgangne weekend: På de sociale medier blev der skumlet over, at virksomheders ikke synderligt subtile kommercielle indslag er kommet til at fylde for meget. Selv om disse virksomheder nok ærligt går ind for bøssers og lesbiskes rettigheder, sidder man tilbage med fornemmelsen af, at de nok mere følger med end går foran, og at de ville holde synspunktet for sig selv, hvis der ikke var salg i det.
Der er da også noget sært bedaget over listen over sponsorer , hvor bl.a. IBM, Nykredit og Netto har valgt at male deres logoer i regnbuefarver. Men for blot fem-ti år siden var den form for kommunikation topmoderne. Alle ønskede at stå på god fod med den frygtede politiske forbruger. Så hvad er der sket, siden det nu er anderledes?
Der er sket det, at virksomheder over i hvert fald hele den vestlige verden har omdefineret deres plads i samfundet, anfører rekrutteringsfirmaet Korn Ferry i en analyse . Efterhånden som gamle politiske systemer og globale institutioner forvitrer, alt imens populister indtager scenen, har disse virksomheder konkluderet, at det ikke længere er nok at fokusere på shareholder value, suppleret med at man (som under Priden helt bogstaveligt) kaster nogle karameller ud til øvrige stakeholdere. Hvis virksomhederne skal have en berettigelse, er de nødt til at have et formål, der understøtter noget vigtigt i samfundet, og som ikke bare handler om at tjene penge, og som også giver mening for de ansatte.
Vi har adskillige gange omtalt tendensen, men uden egentligt at dokumentere, at den var der. Det laver vi om på i dag: Når verdens største kapitalforvalter instruerer topcheferne i de selskaber, man har investeret i, om at de nu forventes at have et defineret formål, så er der noget om snakken. Og det er, hvad der er sket.
Larry Fink, bestyrelsesformand og CEO i BlackRock Asset Management, der har en ubegribelig formue på cirka 40 billioner kroner under forvaltning, har offentliggjort sine synspunkter i et åbent brev , der specifikt er adresseret til topcheferne.
Brevet indeholder spændende betragtninger, som virksomhederne kan bruge som en rettesnor, når de diskuterer deres egne formål. Larry Fink uddyber f.eks. punktet om den politiske krise. Efter hans vurdering spiller også en ringere offentlig service ind. F.eks. hvis det offentlige sundhedssystem svigter, vil folk måske nok i første omgang blive sure på politikerne. Men på længere sigt vil effekten også være, at forventningerne til de private aktører på området vokser. De forventes ikke blot at høste profitten i nemme nicher, men at bære et bredere ansvar.
Også investorerne sætter flere og flere penge i indeksfonde, der præcist afspejler et marked. BlackRock leverer også disse fonde til sine kunder, og Larry Fink gør opmærksom på, at når man som investeringsforvalter forpligter sig til at spejle markedet, kan man ikke samtidig boykotte de virksomheder, man af den ene eller anden grund ikke bryder sig om. I stedet må man gå den hårde vej og gøre sin indflydelse som aktionær gældende.
Ny form for aktionæraktivisme
Det sidste skal man nok komme til at høre mere om rundt omkring i bestyrelserne, for Larry Fink annoncerer også, at aktionæraktivisme kommer til at handle om andet end at udnytte sin stemme- og taleret på generalforsamlingerne. Blackrock vil året rundt deltage i debatter om virksomhedernes ageren.
Så der er noget at tænke over for de virksomheder, der ikke allerede har defineret et formål med deres virke. Det kan være en svær øvelse, for som Korn Ferry gør opmærksom på, er det ikke nyt, at virksomheder kommunikerer ud fra samfundshensyn, og mange vil måske umiddelbart have svært ved at forstå, hvad der mere forventes af dem. Men det handler ikke længere blot om at støtte gode sager, men om at have en ægte, fælles interesse med det omgivende samfund. Et formål er ikke formål, hvis ikke virksomhederne bliver belønnet for at stræbe succesfuldt efter det, som Korn Ferry citerer en professor for at sige.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her