Tema om performance i Top 100 unoterede selskaber: Økonomisk Ugebrevs oversigt over de største unoterede danske virksomheder viser, at Salling Group, Coop og Dagrofa også i 2019 var presset af udenlandsk ejede kæder – især af Rema 1000. Nu har coronakrisen accelereret salget på nettet – en tendens som giver nye chancer til de agile. Især Salling Group synes dog at være sent ude, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Kan 2020 blive året, hvor der for alvor kommer så meget gang i nethandelen med dagligvarer, at der bliver åbnet for ny vækst hos de store danske detailhandlere? Dagligvarer, mad og drikke er jo den varekategori, der i første halvår kunne opvise største salgsstigning på nettet
CEO Per Bank fra Salling Group, formand Lasse Bolander fra Coop Danmark og koncernchef Tomas Pietrangeli fra Dagrofa har brug for, at der sker noget nyt. De må alle tre se i øjnene, at deres omsætning på koncernbasis er mindre end for ti år siden.
Det seneste årti har været præget af defensiv retræte og stagnerende omsætning. Der skal ske noget nyt.
Udenlandske kæder vinder
En afdæmpet prisudvikling kan ikke ganske forklare den træge salgsudvikling. Det sæsonkorrigerede værdiindeks for detailhandel med ”fødevarer og andre dagligvarer” er steget fra 98,6 i august 2010 til 102,3 i august 2019 og 108,1 i august 2020.
Salling er, ligesom Coop og Dagrofa, presset af udenlandske kæder, som Lidl, Aldi og Rema 1000. Især Rema-1000 er vokset imponerende i Danmark i de seneste ti år. Rema 1000’s norske ejer, Reitangruppen, har i det seneste årti helt overhalet Salling Group, når det gælder omsætning. I Danmark har Rema 1000 fortsat sit triumftog i 2019, mens væksten hos de store danskejede dagligvarekoncerner ligger omkring de nul.
Den faldende omsætning i Salling Group kan derimod til dels forklares med, at koncernen i det seneste tiår har frasolgt sine britiske og svenske Netto-forretninger – om end koncernen stadig driver Netto-butikker i Polen og Tyskland og samtidig har købt legetøjskæden BR.
Alt i alt har Salling solgt betydelige udenlandske aktiviteter og udvidet med mere beskedne danske. Det er vanskeligt at se frasalgene som andet end en langsom retræte fra de internationale ambitioner. Det er de udenlandsk-ejede rivaler, der har fundet de koncepter, der internationalt – eller i hvert fald i Norden – er mest slagkraftige.
Udviklingen i detailhandelen i 2020 kan imidlertid være starten på en ny konkurrence om at finde de bedste koncepter – denne gang på nettet. I de seneste år har danskerne været mere tilbageholdende end forbrugerne i andre lande, ikke mindst Storbritannien, med at gå på nettet for at købe dagligvarer.
Det har ændret sig nu. Ifølge Dansk Erhvervs årlige e-handelsanalyse udgjorde onlinesalget af dagligvarer i 2019 knap 3 pct. af det samlede dagligvaresalg på 156 mia. kr. Den andel er sandsynligvis vokset betydeligt, og der er forventning om, at 2020 kan accelerere bevægelsen over på nettet.
Den tendens må have været til fordel for de aktører, der allerede var godt etableret på nettet, da viruskrisen brød ud. Dét var Coop Danmark, og den rene internet-forretning Nemlig.com, der har Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen i ryggen.
De har begge investeret trecifrede millionbeløb i internetforretningerne i årene før 2020 – uden dengang at få noget imponerende afkast. Og mens også Rema 1000’ internetbutik tilbyder et fuldt varesortiment, kan danskerne med Salling Groups (Netto’s) eksisterende internet-tilbud kun få bragt såkaldte basisvarer, bl.a. varer, der ikke skal på køl eller frost.
Salling Group har i august varslet, at koncernen i 2021 vil åbne en internetplatform, som gør det muligt at købe over 10.000 varer og få dem bragt hjem. Der skal bruges ”flere hundrede millioner” og ansættes 400 medarbejdere til det. Nu er der en chance på et nyt marked, der måske endda kan blive et stærkt voksende marked. Men Salling er sent ude. Dermed kan man måske lære af de fejl, andre har begået. Men man kan også risikere, at de andre allerede er rendt med mange af de interesserede kunder.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her