Annonce

Log ud Log ind
Finans

Åbent brev til ATP’s bestyrelsesformand om udbyttefusk

Morten W. Langer

søndag 18. november 2018 kl. 21:37

Økonomisk Ugebrevs chefredaktør Morten W. Langer har i anledning af Dagbladets Børsens afsløring af ATP-direktør Christian Hyldahls tilsyneladende involvering i skattetænkning som tidligere chef for Nordea skrevet et åbent brev til ATP’s bestyrelsesformand, Torben M. Andersen.

Kære Torben M. Andersen,

Jeg har netop været inde på ATP’s hjemmeside for at tjekke, om der var lagt en pressemeddelelse, hvor ATP’s bestyrelse redegør for, hvorfor den fortsat har fuld tillid til ATP’s adm. direktør Christian Hyldahl.

Så vidt jeg kan se, benægter hverken du eller Hyldahl i Dagbladet Børsen hans deltagelse i skattetænkning i kraft af sin tidligere ansættelse i Nordea. Jeg – og andre – ved ikke, hvad der er op og ned på denne sag.

Men under alle omstændigheder må det være omgivelsernes klare forventning, at ATP’s bestyrelse redegør grundigt for, hvorfor man frikender Hyldahl. Ikke kun for Børsens læsere, men bredt for danskerne. Det ville være klædeligt.

Har Hyldahl skriftligt orienteret bestyrelsen om sit engagement i den type transaktioner ved ansættelsen, hvis det altså er sandt? Vurderer bestyrelsen, at Hyldahls deltagelse i den type transaktioner er i orden, blot de ikke har været ulovlige? Og hvis ja: Hvordan stemmer det overens med ATP’s CSR-politik?

Under alle omstændighederne er anklagerne så alvorlige, at man som dansker – med opsparing i ATP – uundgåeligt vurderer, om Hyldahl virkelig er den rigtige mand på posten – hvis mistanken og anklagerne er rigtige.

ATP er landets største investor og en samfundsvigtig institution, og det er afgørende vigtigt, at organisationen ledes af en person, med en uangribelig moral og med en erhvervsmæssig fortid, som man ikke kan så tvivl om.

Hvis anklagerne er korrekte, vil det altid klæbe til ATP – og organisationens førstemand – og ATP’s CSR-politik vil blive opfattet som temmelig hul – og det er næppe hensigtsmæssigt. “ATP’s førstemand udnyttede skattehul – og nu skal han holde øje med, om andre virksomheder opfø-rer sig ordentligt” – vil det være en urimelig formulering?

Hvis oplysningerne ikke er korrekte, må bestyrelsen – og du som formand – træde i karakter, og gå offentligt ud og forklare, hvordan tingene hænger sammen.
Set udefra virker det som om, at ATP’s bestyrelse er blevet ramt af panik på grund af denne selvfølgelig ubehagelige sag. Men det ser ikke pænt ud udefra, at man på den måde forsøger at feje sagen ind under gulvtæppet.

Økonomisk Ugebrev vil naturligvis forholde sig til sagen i weekendens udgave. Men det ville være rigtigt fint, hvis du som bestyrelsesformand træder frem og klargør, hvorfor I ikke ser problemer. Hyldahl er uden tvivl en dygtig leder af ATP. Men det bør bare ikke være nok til at holde hånden over ham.

Som jeg ser det, er der kun en kort åbning nu, hvor ATP og bestyrelsen kan redde jeres anseelse og bevare det gode ry og rygte som en organisation, som i enhver henseende hylder ordentlighed, god forretningsmoral og konsekvent forfølger egne spilleregler.

Hvis ATP’s bestyrelse ikke selv griber ind nu, vil politikerne sikkert komme til at gøre det efter en tid. Men så vil bestyrelsen vel også have udspillet sin rolle, som et organ der ikke kunne håndtere ansvaret.

Morten W. Langer, Chefredaktør, Økonomisk Ugebrev

———————————————————————————————-

Økonomisk Ugebrev modtog følgende svar fra ATP’s bestyrelsesformand Torben M. Andersen:

”Jeg er og har været i tæt dialog med Christian, og vi er i bestyrelsen meget optaget af sagen. Jeg vil gerne gentage, at vi i bestyrelsen har fuld tillid til Christian Hyldahl. Hans arbejde og fokus i ATP med samfundsansvar og gennemsigtighed viser med al tydelighed, at han er den rette til at varetage det ansvar, det er at skabe gode pensioner på en ansvarlig måde. Christian har ved flere lejligheder sagt, at hans syn på Nordea-handlerne er ændret, og at han i dag ikke ville godkende dem. Det tager jeg som et udtryk for, at han er blevet klogere. Og i forhold til ATP ser jeg, hvordan han personligt og ledelsesmæssigt bruger det i forhold til at løfte det særlige samfundsansvar, der påhviler ATP. Christian har min fulde opbakning.

Venlig hilsen Torben

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Afdelingsdirektør for forretningsudvikling Private Banking
Private Banking
Aabenraa
Formuerådgiver
Region hovedstaden og Sjælland
Forretningsudvikler til Pension og Formue
Pension, Formue
Aabenraa
Formuerådgiver
Midt- og Nordjylland
Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp
Region Hovedstaden
ØKONOMIMEDARBEJDER – Carlsbergfondet
Region Hovedstaden
Regnskabsassistent til Pharma Nord
Region Syddanmark
Kontorchef for økonomi, analyse og kunder i Færdselsstyrelsen
Region H
DIGITALISERINGSCHEF – Muskelsvindfonden
Region H
Direktionskonsulent med flair for økonomi og udviklingsprojekter
Region Sjælland

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank