ABG Sundal Colliers danske afdeling har uformelt væ-ret frontløber herhjemme på at betjene danske mid- og smallcap selskaber med IR backup. De er den investeringsbank med dækning af flest danske selskaber. I interview fortæller aktiechef Tue Østergaard, at man arbejder med en ny forretningsmodel, hvor man helt sikkert vil tilbyde de børsnotede selskaber såkaldt Commissioned Research, ligesom Danske Bank og Nordea.
ØU: Så vidt jeg har forstået har I faktisk arbejdet med betjening af de børsnoterede selskaber mod betaling betydeligt længere end eksempelvis Nordea og Danske Bank, som begge er gået ind i commissioned research (se Økonomisk Ugebrev nr. 36/2018 ) TØ: ”Det er også rigtigt. Det har vi arbejdet med længe. Men MiFID II har jo ændret spillereglerne, så vi overvejer for tiden forretningsmodellen på dette område, og hvordan vi skal gribe det an. Men vi kommer helt sikkert til at satse meget mere på egentlig commissioned research. Det er afgørende, at selskaberne forstår, at de er nødt til fremadrettet at bidrage, hvis der skal være analyse på selskaberne.” Kan du kort beskrive jeres aktuelle set-up i forhold til de børsnoterede selskaber? ”Vi har det, vi kalder en small-midcap strategi, hvor vi ønsker at adskille os fra konkurrenterne ved at tilbyde meget bred dækning.
Selskaberne betaler for nogle services. Eksempelvis er vi vært ved deres events, vi laver market making, sparring omkring deres aktiehistorie og data omkring deres aktier. Man kan sige, at vi tilbyder dem en outsourcing af noget af deres Investor Relations arbejde. Om vi laver analyser af de selskaber er fortsat en afvejning af om det giver mening – det sker på vores initiativ. Men hvis der er penge mellem os, eksempelvis som market maker, står det altid i analyserne.” Men hvor tydeligt markeres det i analyserne. De store banker skriver det meget tydeligt øverst på forsiden. Så vidt jeg ved fremhæver I det ikke på samme måde? ”Vi oplyser de kommercielle relationer i disclaimeren bagerst i analysen. Men der står ikke noget på forsiden af analysen. Vores nuværende analyser tager vi selv initiativ til, og det er vores egne analyser, som vi kun giver til vores kunder. Vores kunder er vant til, at alle disclaimers står bagerst i analyserne.”
Nogle i den finansielle verden synes du er meget smart med at gøre det på den måde, fordi de mener, at selskaberne reelt betaler for analyserne, men formelt betaler de jo for noget andet end analyserne? ”Vidækker 52 danske selskaber, og for langt de fleste er der ikke penge mellem os. Bundlinjen er jo, at det for selskaberne er bedre med noget analyse, end slet ingen analyse. En analyse giver en baggrund for at forstå drivers i selskabet og giver en anledning til at diskutere forudsætninger med potentielle professionelle investorer. Der er der ingen forskel på Novo og så de aktier vi her taler om. Der er tale om en slags omkostningsdeling. Det afgørende er, at vi oplyser helt klart og tydeligt, at der er penge mellem os. Vi udarbejder kun analyser af de selskaber, vi synes er interessante. Det giver os viden om selskaberne, og det giver os også grundlag for at give bedre rådgivning af selskabet omkring f.eks. M&A.”
Hvad er de konkrete overvejelser om at udarbejde egentlig commissioned research? ”Vi har for nogle måneder siden købt et selskab i Sverige, som dækker 90 nordiske selskaber med commissioned research. Selskabet, som hedder Introduce.se, har primært svenske selskaber under dækning, f.eks. dækkes Invisio, som er et dansk selskab noteret i Sverige. Vi er i fuld gang med at pitche den nye type forretning over for danske small- og midcap selskaber. Vi opfatter det på den måde, at der er store forskelle mellem den type commissioned research og de analyser, vi i dag udarbejder.
I commissioned research er analyserne offentligt tilgængelige, men det er vores nuværende analyser ikke, fordi det er vores egne analyser, der tilgår professionelle kunder.” Hvordan skal man i den nye verden håndtere problemstillingerne omkring uafhængighed og analyser, som for investor virker troværdige og brugbare? ”Det er heller ikke let. Så det bliver også en læreproces, hvordan man skal gøre det. Vi skal sikre, at vores forretning hænger sammen økonomisk. Og der går vi efter at være førende på small- og midcap i Danmark, da de store C25 selskaber allerede er meget bredt dækket, både herhjemme og internationalt. Så vi vil fortsat finde nye cases blandt de danske selskaber, som vores kunder også er interesseret i. Vi dækker allerede bredest i Danmark og det vil vi selvfølgelig arbejde videre med.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her