ALK-Abellos CEO Carsten Hellmann kan godt tillade sig at konkludere, at han i dag, to år efter starten på det omfattende restruktureringsprogram i december 2017, har skabt en ny virksomhed i massiv fremgang. Q4-regnskabet forleden bekræfter succesen for den nye vækstplan, hvor ledelsen dog fortsat mangler at knække koden til et markant øget USA-salg. ALK er markant foran den treårige strategiplan, skriver Økonomisk Ugebrevs farmaanalytiker Morten Larsen her.
ALK-abello afleverede forleden en stærk afslutning på et allerede godt år for selskabet. Omsætningen i fjerde kvartal landede på 883 mio. kr. efter en vækst på 11 pct., svarende til 1 pct. over forventningerne. EBITDA nåede 48 mio. kr., hvilket var 20 pct. over forventningerne.
For helåret nåede ALK den høje ende af selskabets seneste guidance på 200-250 mio. kr., i forhold til den oprindelige helårsforventning fra februar 2019 på 100-200 mio. kr. Resultatet viser den positive omstilling, ALK har været igennem, og det stærke momentum i produktporteføljen. Tabletsalget voksede 48 pct. i lokal valuta i fjerde kvartal og udgør nu 30 pct. af gruppens omsætning.
USA MANGLER
ALK initierede tilbage i december 2017 et markant restruktureringsprogram. Selvom der mangler endnu ét år af strategiplanen, er det tydeligt, at ALK er markant foran planen. Af opnåede resultater i salgsprocessen bemærker jeg, at de nye it-værktøjer, som f.eks. Klara-appen med ca. 170.000 downloads, klart virker til at evne at indfange og engagere patienterne bedre og mere effektivt, end de gamle traditionelle salgskanaler formåede.
Produktionsproblemerne, der martrede ALK i 2017 og 2018, ser nu ud til at være adresseret. Og oprydningen i produktporteføljen går stærkt og er til markedsledende ALK’s fordel. Eksempelvis er antallet af produkter på det tyske marked faldet fra ca. 5000 til nu ca. 100. Samtidig har ALK’s nye produkter langt mere markante fordele end de tidligere produkter, og de markedsføres mere professionelt.
Det eneste store problem er, at ALK stadig mangler at knække koden til at opnå det store markedsgennembrud for tabletterne i USA. Selvom der er god vækst på 40 procent i USA, anslår jeg, at det absolutte salgstal stadig er på et lavt niveau, hvilket er skuffende. På den positive side finder jeg Japan, som har udviklet sig markant hurtigere end ventet og klart overskygger USA-skuffelsen.
DEN NYE STJERNE VISER STYRKE
I september 2019 lancerede ALK sin nye træpollen-tablet (Ituluzax) i Tyskland. Allerede nu har ALK initieret 10.000 patienter på Ituluzax, hvilket gør produktet til den bedste lancering for ALK nogensinde. I 2020 planlægges det, at Ituluzax rulles ud i yderligere ti lande. Til sammenligning har husstøvmide-tabletten, ACARIZAX, siden lanceringen initieret ca. 200.000 patienter. Trods de relativt nylige introduktioner af ACARIZAX og Ituluzax formår de sammen at udgøre ca. to tredjedele af ALKs vækst.
For 2020 guides en underliggende omsætningsvækst på 8-12 pct. og en EBITDA på 200-300 mio. kr., hvilket ved første øjekast kan virke skuffende efter at have realiseret 241 mio. kr. i 2019. Men jeg noterer mig, at 2020-forventningen inkluderer salget af en veterinær-forretning i USA og en accelerende udfasning af gamle produkter. Justeret for disse forhold vil ALK vokse med flotte 12-16 pct. i 2020. På telefonkonferencen understøttede ledelsen igen forventningen om, at selskabet vil returnere profitabiliteten til normale niveauer for ”Specialty Pharma-selskaber” (det vil sige en EBIT-margin på ca. 25 pct.) engang i perioden 2023-2025. Margin-udviklingsgrafen bør ligne en såkaldt ”hockeystick” (en ishockeystav), det vil sige at det meste af bruttomargin-forbedringen kommer efter 2022, samtidig med at store R&D-programmer afsluttes og dermed medfører fine, men afdæmpede, marginforbedringer i 2021-2022, som så vil accelerere ind i 2023.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her