Ifølge Niels Raalund, direktør for FDIH, står danske e-handelsbutikker overfor en ofte ulige konkurrence fra amerikanske Amazon og andre store udenlandske giganter.
Han advarer om, at Amazon vil få en lige så dominerende stilling på det danske marked, som man har i USA.
Umiddelbart ser fremtiden dyster ud for danske onlinebutikker. Ifølge de seneste tal har udenlandske konkurrenter, med Amazon i spidsen, erobret hele 31 procent af alle danske handler på nettet. Og konkurrencen bliver endnu hårdere i fremtiden, mener Niels Raalund, formand for Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Hvorfor går tre ud af ti handler på nettet til udenlandske virksomheder? ”Det er der flere årsager til. På det overordnede plan er det ikke længere skræmmende for forbrugerne – unge som gamle – at handle udenfor landets grænser. Så spiller prisudvalg og leveringstid også ind. Det er jo grotesk, at det i dag ofte er hurtigere og billigere at få leveret varer fra udlandet. Det er en absurd situation. For e-handel er volumen ofte afgørende. Og danske online butikker står over store mastodonter, med Amazon som den helt store 800 kilos gorilla i spidsen. De har jo en enorm købekraft hos leverandørerne og kan derfor tilbyde varerne til en helt anden pris. De kan levere en international kundeservice i topklasse,” siger Niels Raalund.
Hvordan skal danske onlinebutikker kunne matche servicen fra de store udenlandske konkurrenter? ”Jeg siger ikke, at de udenlandske butikker har en bedre service end de danske. Men forudsætningen for, at store udenlandske butikker kan rulle deres forretning ud på flere markeder er, at de har en ekstrem god kundeservice i alle lande på originalsprogene. Samtidig har de danske virksomheder svært ved at få volumen til, at de kan forhandle priserne ned på varer og leverancer. Så det bider sig selv i halen.”
Hvor meget bedre er de udenlandske konkurrenter? ”Et eksempel er en af mine venner, som i juni måned skulle købe en ventilator, fordi det var meget varmt. Han gik ind på forskellige danske hjemmesider for at få fat i en. Men den var ikke til at skaffe. Så ender han selvfølge på Amazons tyske hjemmeside, hvor han køber en ventilator til en billigere pris, end han kunne finde på danske online butikker. Og den bliver leveret af det kongelige danske postvæsen den næste dag klokken halv fire, blot 24 og en halv time efter han bestilte den.”
Hvorfor er Amazon så svær en konkurrent? ”For det første er de stærke på hurtig levering og god service. Og så er der ingen problemer i forhold til at tage brugte varer retur. Det gør Amazon bare. Virksomheden er totalt kundeorienteret. JeffBezos har jo sat mere end 2 mia. kroner til i sidste kvartal. Pengene tjener han bare andre steder. Han kan jo sænke priserne, indtil konkurrenterne er udraderet.” Hvordan skal danske onlinebutikker overhovedet kunne overleve den form for konkurrence, du beskriver? ”Jamen, det ser også vanskeligt ud. Og det er derfor, jeg konstant er ude for at fortælle danske Lars Løkke Rasmussen og andre politikerne om specielt Amazon. De har ikke fået øje på det kæmpe uhyre, der toner frem i baggrunden. Jeg ved godt, at jeg lyder paranoid. Men vi har aldrig nogensinde set magen til så dominerende en virksomhed. Den har sat sig på alle dele af en handel – lige fra transporten fra Kina til du står med varen i hånden. I dag står Amazon for 62 procent af den amerikanske nethandel.”
Kan de danske online butikker overleve på sigt? ”Ja, jeg tror stadig, at der vil være danske e-handelsbutikker, der kan overleve. Vi gør meget for at uddanne folk til e-handel. Man kan ikke overleve ved at gå direkte til modstand mod Amazon, men i stedet kan der være muligheder inden for nicher. Vi har en række virksomheder, der kan klare sig ved at være eksperter på netop deres felt – alt lige fra skatere til cykler.”
Er der ingen lyspunkter? ”Jeg talte med en amerikansk ekspert i detailhandel. Han pegede på, at i USA er Amazon den, alle elsker at hade. Så der kan komme et tilbageslag. Men så længe Amazon er i stand til at gøre det så nemt at bestille til en meget billig pris, er det meget svært at konkurrere. Jeg kan ikke levere løsningerne til politikerne, men jeg kan rejse nogle spørgsmål, de må forholde sig til. Det kommer til at ramme ikke bare dansk e-handel, men hele den danske detailhandel.”
Hvad skal politikerne gøre? ”I Danmark er vi allerede handicappede af at have den højeste moms i Europa og de dyreste fragtpriser. Jeg ved godt, at vi ikke hurtigt får sænket momsen og afgifterne, men det er bare de største forhindringer. Kunne vi blot matche moms og fragtpriserne i Tyskland, havde vi en helt anden konkurrencesituation.”
Peder Bjerge
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her