Flere af kasserne har i årevis forsøgt at vinde udbud på det private, kommercielle marked for firmapensioner. Men virksomhederne har i stor stil valgt dem fra, selv om de er langt billigere på omkostninger. Økonomisk Ugebrevs analyse viser, at årsagen til fiaskoen kan ligge i stigende problemer med at matche den kommercielle pensionssektors afkast.
Fagbevægelsens pensionskasser er ved at tabe konkurrencen om at skabe det højeste afkast. Tre af de store halter nu alvorligt efter de kommercielle pensionsselskaber. Det drejer sig om Sampension, PensionDanmark og Industriens Pension.
Det viser en analyse af pensionsbranchens afkast over de seneste fem år, som Økonomisk Ugebrev har udarbejdet. Det ser ud til, at pensionskasserne halter længere og længere bagud. Sampension, der er en af landets billigste pensionskasser, ligger eksempelvis på en sikker tiende og sidsteplads – 8 procentpoint bagefter de bedste. For fem år siden lå Sampension på en ottendeplads.
Flere arbejdsmarkedspensionskasser kæmper ellers en brav kamp for at vinde flere kunder i kommercielle udbud – uden held. Ifølge eksperter kan store dele af forklaringen ligge i netop det stadigt ringere afkast.
”Afkast er den faktor, som har størst betydning for, at pensionsopsparingen yngler. Virksomhedskunder, som har været hos et selskab med historisk gode afkast, giver selskabet ekstra goodwill ved nye udbud. Omvendt har pensionsselskaber med historisk ringe afkast lav kundegoodwill. I takt med, at formuerne per kunde er hastigt voksende, bliver det endnu vigtigere,” siger aktuar og adm. direktør Jørgen Svendsen fra pensionsmæglerselskabet AFPR.
”Mange kunder mener, at afkast skal have en høj vægt, og de selskaber, der deltager i udbud, har meget ofte deres investeringsdirektører med til præsentationsmøder, hvor de alle kan vise slides, der demonstrerer at netop deres selskab har de bedste afkast. Hvis det selskab, man er kunde i, over flere år i træk leverer ringe afkast, så er det dog rimeligt nok at se sig om efter en ny leverandør, og nye kunder skal jo nok holde sig fra det pågældende selskab,” siger partner Gert Nielsen fra BEDSTpension.
I Sampension har man alligevel svært ved at forstå, hvorfor pensionskassen ikke vinder de mange udbud, som man deltager i. Så sent som i efteråret var adm. direktør Hasse Jørgensen citeret for at sige:
”Generelt ligger vi på et superlavt omkostningsniveau på cirka 50 pct. af konkurrenternes firmapensioner i udbud. Det bør jo være et konkurrencemæssigt tilbud, der rydder bordet, og vi bør jo vinde 100 af 100 udbud med det omkostningsniveau. Sådan går det bare ikke. Selv om vi har deltaget i rigtig mange tilbud og har vundet nogle, så har vi ikke taget noget, der overhovedet minder om en signifikant del af markedet,” lød det fra direktøren.
Direkte adspurgt, om hindringen ikke kan være, at kunderne ser på afkastet fremfor omkostningerne, lyder det fra Sampensions investeringsdirektør Henrik Olejasz: ”Nej, dette er ikke en stor hindring. Mange seriøse mæglere ser mere på helheden. De kigger for det første på en længere tidshorisont og på det risikojusterede afkast, som give en mere reel sammenligning af investeringsperformance. Her ligger Sampension rigtig pænt,” skriver han i en mail til Økonomisk Ugebrev.
Han tilføjer, at Sampension de senere år har lavet nogle justeringer af risikoen, og at pensionskassen er bedre placeret på afkastet, hvis der også tages højde for risikoen. Fra tid til anden udvikler det sig til offentlige slagsmål mellem selskaberne og pensionskasserne, når de helt store virksomheder afholder pensionsudbud. Eksempelvis da Maersk for år tilbage gik i udbud . Her bød PensionDanmark ind på opgaven, men endte med igen at trække sig. Siden har pensionskassen ikke deltaget i særligt mange udbud. I hvert fald ikke officielt.
Også her, og hos Industriens Pension, er der store udfordringer med at følge med på afkastet. Forklaringen på arbejdsmarkedskasserne dårlige afkast er deres massive satsninger på alternative investeringer i en periode, hvor aktiemarkedet har klaret sig langt bedre.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her