CEO Kristian Teär er i gang med at løse en af de mest spændende og udfordrende ledelsesopgaver i dansk erhvervsliv. Første kvartals tal fra Bang & Olufsen viser, at planen for regnskabsåret 2020/21 foreløbigt holder. Den afgørende prøve kommer i de kommende kvartaler og i 2021/22, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Det ligner en triumf for Bang & Olufsens CEO Kristian Teär. Bang & Olufsen-aktien reagerede torsdag med en stigning på 9 pct. efter offentliggørelsen af tal for regnskabsårets første kvartal (juni-august.) Aktien nåede dermed det højeste niveau siden juni. Investorerne tager glæderne på forskud i virksomheden, der for første gang siden første kvartal 2018/19 udviste omsætningsvækst i forhold til året før.
Den virkelige prøve for virksomheden og Kristian Teär kommer i de kommende kvartaler. Den fine vækst i regnskabsårets første kvartal skal ses på baggrund af, at omsætningen faldt 30 pct. til et meget lavt niveau i det tilsvarende kvartal sidste år, og at førstekvartals-salget stadig ligger tydeligt under de fire regnskabsår fra 2015/16 til 2018/19.
Bedre pengestrøm
Men Bang & Olufsen lever foreløbig op til den prognose, som blev præsenteret i juli. Det sædvanligvis ret svage første kvartal har i de to foregående regnskabsår leveret 21 pct. af helårets omsætning, og hvis det nu gentager sig, lander 2020/21 præcist på de 2,2 mia. kr., som prognosen forudser.
Ganske vist var pengestrømmen fra driftsaktiviteter stadig negativ – med minus 39, mod minus 186 mio. kr. sidste år. Men den har været negativ i første kvartal i de seks seneste regnskabsår, også i de år, som endte med en pæn positiv pengestrøm og et positivt driftsresultat.
Det afgørende er, at minusset er blevet meget mindre. Koncernen er også godt på vej til at skære 175 mio. kr. af de årlige omkostninger. Og det antydes, at der måske kan spares endnu mere. Strategien fra foråret er planmæssigt bragt et skridt videre. Så langt så godt.
Men Bang & Olufsen er stadig langt fra at være et profitabelt selskab med en nogenlunde sikker fremtid. Kvartal for kvartal bliver det stadig en kamp.
Der er meget, som skal lykkes: Netop pengestrømmen, som i årevis har været Bang & Olufsens hovedproblem, vil ikke komme under virkelig kontrol i 2020. Selv hvis alt går efter planen, regner Bang & Olufsen med en negativ fri pengestrøm (pengestrømmen fra driftsaktiviteter minus pengestrøm vedrørende investeringer) på minus 200 mio. kr. og et ebit på minus 100 mio. kr.
Dermed vil der blive ædt godt ind på den likviditet på 497 mio. kr., som selskabet råder over efter en aktieemission, der i sommer igen fyldte kassen op. Den var blevet så godt som tømt for de mange millioner, der kom ind fra virksomhedssalg i midten af det forgangne årti.
Forretningsmodellen ændres så grundlæggende, at koncernen fra og med 2021/2022 får positive frie pengestrømme. Alternativet bliver, at koncernen blot kører videre, til den igen løber tør for penge. Kristian Teär har altså ikke lang tid til at transformere Bang & Olufsen.
Det er opmuntrende, at koncernen foreløbig har været i stand til at styre mod sine 2020/21-mål, men også forventeligt, idet målene blev formuleret i juni/juli, da kvartalet allerede var godt i gang. Nu kommer andet og tredje kvartal, perioden september-februar, der normalt står for størstedelen af Bang & Olufsens årsomsætning. Så her vil det for alvor vise sig, om Bang & Olufsen er på rette vej.
Virus er både fordel og ulempe
Usikkerheden er stadig betydelig. COVID-19 har salgsmæssigt været både en fordel og en ulempe for Bang & Olufsen. Store, dyre tv- og musikanlæg til hjemmebrug har solgt godt. Men on the go-kategorien, f.eks., er ramt. Den er typisk blevet solgt til rejsebrug, ikke mindst i lufthavne, hvor Bang & Olufsens omsætning er faldet over 90 pct. Nu satser koncernen på, at markederne forbliver åbne, selv om der fortsat vil være risici forbundet med lokal opblussen af COVID-19.
Samtidig skal Bang & Olufsen lancere mere end ti nye eller upgradede produkter i indeværende regnskabsår. Den mere fokuserede salgs- og marketingindsats på otte udvalgte markeder skal have effekt, leverandørkæderne skal fungere, og priserne skal holde.
Det er den type udfordringer, som masser af virksomheder står over for i år. Bang & Olufsen er en særligt spændende case, fordi så meget skal lykkes på en gang. I løbet af ét år skal der skæres omkring 15 pct. af omkostningerne, og udgangspunktet er en forretningsmodel, der i de seneste år ikke har fungeret.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her