Globale Megatrends 2019: Allerede om ti år vil såvel privatbilisme og kollektiv transport som erhvervsmæssig logistik være afløst af, at man bestiller et selvkørende køretøj, når man skal have fragtet sig selv eller en vare. Det forventer et overvældende flertal af brancheiagttagere i bilindustrien.
Om alt går vel, vil metroens cityring langt om længe blive taget i brug i den kommende sommer. Efter de sædvanlige forsinkelser og budgetoverskridelser er prisen omkring 25 mia. kroner, hvortil kommer godt 10 mia. kroner til kommende ruter til Nord- og Sydhavn. Det er et eksempel på et projekt, der må tage sig noget bizart ud, hvis man er beslutningstager i bilindustrien. De er nemlig overbeviste om, at den slags kollektiv transport vil være forældet inden den sidste metrostation åbner.
Det er velkendt, at bilproducenterne arbejder på at udvikle førerløse biler, og at de ser deres fremtid mere som en servicevirksomhed end som et industriselskab. De skal ikke tjene pengene på at fremstille den enkelte bil, men på at opfylde folks transportbehov. Men det er ikke fjern fremtidsmusik. I KPMG’s årlige branchesuvey ser tre fjerdedele af beslutningstagerne i automobilindustrien denne fremtid være slået igennem allerede om ti år.
Får de ret, vil såvel privatbilisme som kollektiv trafik som vi kender den i dag, være tæt på forældelse. Man vil ikke længere skelne mellem at tage egen bil eller toget til arbejde. Alle vil gå ind på deres telefon og bestille transport, når de skal bruge den. Der vil i øvrigt heller ikke længere blive skelnet mellem vare- og persontransport. Om det er en person, der skal fra sit hjem og ind til byen, eller en pakke, der skal fra byen til personens hjem, gør transportmæssigt ingen forskel.
Får bilproducenterne ret, vil det have implikationer for meget andet end metroen. I disse år gør det f.eks. en verden til forskel på ejendomspriserne, og dermed al nybyggeriet, om der er nærhed til eksisterende eller kommende kollektiv trafik. Det spørgsmål kan snart være forældet, og nogle ejendomsbesiddere kan brænde inde med dyre ejendomme, mens andre vil se deres billige ejendomme i områder, der i dag er svært tilgængelige, få ny værdi.
Der er dog for såvel politikere som erhvervsledere grund til at holde på hestene, inden de lægger deres investeringer om, så de matcher forudsigelserne fra bilindustrien. Disse forudsigelser har nemlig først vist sig at slå fejl, og for øjeblikket refuserer man f.eks. på et andet vigtigt punkt: Nemlig den energikilde, som bilerne anvender. Lige nu er trenden, at biler skal være eldrevne, og det har f.eks. de danske politikere reageret på med en plan om en hurtig udfasning af benzin- og dieseldrevne biler. En tilsvarende, om end mindre aggressiv, plan findes i London. Det er især diesel, der er i bad standing hos politikere og miljøforkæmpere for tiden. Men sådan har det ikke altid været. Tilbage i 90’erne blev diesel tværtimod set som et relativt miljøvenligt brændstof.
Den konklusion viste sig bl.a. at være baseret på forfalskede test, som det blev åbenbaret i VW-skandalen i 2015. Men lige nu hælder bilproducenterne til, at diesel immervæk har så store fordele, at det kan blive i markedet, og selvkørende dieselbiler kan komme til at køre ved siden af selvkørende elbiler. Men selv de eldrevne biler vil næppe blive i den form, man forestiller sig i dag. Ladestationerne vil blive overflødelige, og i stedet vil elbiler køre på brændselsceller. Det er en teknologi, der i dag er kendt, men endnu særdeles uøkonomisk. Det sidste vil hurtigt ændre sig, tror bilproducenterne.
Måske vil de praktiske transportløsninger alligevel ligne sig selv om ti år. Men der er ringe tvivl om, at bilproducenterne får ret, når det gælder de overordnede tendenser. Transport vil i stadig højere grad blive en serviceydelse, som man køber på ac hoc-basis. Og alene dette kan befordre en monumental ændring af verdens-økonomien:
Nemlig at de europæiske bilproducenter mere eller mindre dør ud. I stedet kan centrum flytte til Kina, hvor den lokale bilindustri er længst fremme i skoene. Ifølge KPMG-surveyet er forventningen, at blot fem procent af verdens biler vil blive produceret i Vesteuropa i 2030. Ligeledes, fremhæver PwC i en analyse, vil mange underleverandører falde bag af dansen. De er i dag en af de brancher, der bruger allermest på forskning og udvikling, men langt hen ad vejen er det skønne spildte kræfter, fordi de udvikler på det forkerte.
Sten Thorup Kristensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her