I en stribe spørgsmål og svar fra erhvervsministeren hedder det bl.a., at ”på baggrund af artiklen ”ATP vil monopolisere mia.-marked og udelukke forsikringsselskaber” bragt den 26. februar 2024 i Økonomisk Ugebrev, vil ministeren da redegøre for, på hvilken baggrund ATP og AES har udarbejdet et forslagskatalog, som det har oversendt til ministeren og præcis gengive, hvilken ramme ATP og AES er blevet tildelt i den forbindelse med redegørelsen?” Svar (fra ministeren, red.): Jeg kan henvise til arbejdsskadeaftalen (S, V, M, SF, DD, LA, K, RV, DF, ALT), hvoraf det fremgår på side 7, at ”Aftalepartierne er enige om, at der er behov for et løbende fokus på rammerne for AES’ sagsbehandling med henblik på at sikre hurtige og korrekte afgørelser. Beskæftigelsesministeriet vil anmode AES’ bestyrelse om en redegørelse, der kortlægger forhold med betydning for sagsbehandlingstiden i AES. Redegørelsen skal bl.a. afdække betydningen af den eksisterende lovgivning, praksis for oplysningen af en arbejdsskadesag samt kommunikationskanaler og metoder, herunder registeradgang, når AES indhenter oplysninger hos eksterne parter, myndigheder m.v. Redegørelsen skal derudover pege på mulige forbedringspotentialer, herunder ift. mulig objektivisering af sagsbehandlingen. Redegørelsen vil blive forelagt og drøftet i aftalekredsen”. Som opfølgning på aftalen fremsendte daværende beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard den 5. oktober 2022 vedlagte brev til bestyrelsen. AES fremsendte den 19. december 2023 en større redegørelse om sagsbehandlingstider og mulige forbedringer af systemet. Jeg mener, at redegørelsen fra AES’ bestyrelsen holder sig inden for den fastlagte ramme. Jeg og ministeriet er ved at læse redegørelsen grundigt, inden jeg sammen med aftalekredsen lægger os fast på den videre vej frem.”
Morten W. Langer