En række børsnoterede selskaber er i de seneste kvartaler blevet hårdt ramt af forskellige former for disruption af deres markeder, viser den seneste strøm af regnskaber. Topcheferne for Bording, Intermail, TDC, IC Group og Matas står over for nogle af de sværeste ledelsesopgaver i Danmark.
De seneste regnskaber fra børsnoterede selskaber har afsløret, hvor man finder nogle af de hårdeste ledelsesopgaver i dansk erhvervsliv. Adskillige børsnoterede selskaber – store og små – har i deres seneste regnskabsperiode mistet omsætning, fordi deres markeder er udsat for stærke forandringer, og de er under angreb af nye konkurrenter.
Det gælder kendte selskaber som TDC, Matas og IC Group, men også mellemstore og mindre som Bording og Intermail. Flere af selskaberne melder, at modgangen har ramt dem uventet hårdt
Alt i alt har cirka en femtedel – 14 ud af 68 – af de børsnoterede danske ikke-finansielle selskaber med aktuelle aflagte regnskaber meldt om faldende omsætning. For de fleste er faldet sket i det seneste kvartal, og for nogle få, der ikke offentliggør kvartalstal, det seneste halvår.
Omsætningen er virksomhedernes grundlæggende eksistensgrundlag. I nogle tilfælde kan omsætningsfaldet forklares med periodeforskydninger af omsætning og aktivitet, og tilbagegangen vil sandsynligvis blive ophævet eller blive mindre set over en længere periode. Men hos en håndfuld er omsætningsfaldet udtryk for, at virksomhederne må kæmpe med markeder, der hastigt forandrer sig grundlæggende og ofte med ny uventet konkurrence.
NYE CHEFER SKAL KLARE DISRUPTION
TDC er ramt af både et ændret marked og af nye konkurrenter. For det store teleselskab TDC har erosionen af koncernens traditionelle marked været i gang i adskillige kvartaler, og den er fortsat i den seneste regnskabsperiode. TDC må se sig presset af nye rivaler, udbydere af tv, og af et markant grundlæggende fald i markedet for fastlinje-telefoni. TDC-chef Pernille Erenbjerg fastholder sin strategi over for disse udfordringer, selv om den ikke længere forekommer så effektiv, som nogle markedsdeltagere havde håbet.
Matas er også ramt af ændrede markedsforhold og af nye konkurrenter. Konkurrenter æder sig ind på Matas traditionelle privilegerede position på det danske marked for almindelige ”beauty”- produkter, men selskabet er også presset af internethandel. Matas har netop reageret ved at udskifte CEO Terje List med Gregers Wedell-Wedellsborg, der har betydelig erfaring med nethandel.
Modekoncernen IC Group er især ramt af ændret kundeadfærd. Forbrugerne køber i stigende grad tøj over nettet. Koncernen har nok vækst i e-commerce, men den vækst kunne i det seneste kvartal ikke opveje tilbagegangen i de fysiske butikker. IC Group er under den nyudnævnte CEO Alexander Martensen-Larsen igang med en større omstrukturering. Den skal gøre de enkelt brands mere selvstændige og nedbringe lagrene gennem mere konsekvent oprydning af usolgte varer. Oprydningen medfører også i sig selv et omsætningsfald.
POSTNORDS BREVPROBLEM BREDER SIG
Distributionsvirksomheden Intermail er ramt af en fundamental ændring i markedet. Den generelle nedgang i brevmængderne har medført uventet stort omsætningstab i den seneste regnskabsperiode, fordi tendensen er blevet forstærket af uroen om PostNords postbefordring og af kraftig fortsat digitalisering i Norden. CEO Anders Ertmann fortsætter ”intensivt” arbejdet med at lægge omsætningen over på digital kommunikation og innovative kombinationer af digital og papirkommunikation.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her