Coops kriseramte discountkæde Fakta kom ud af 2018 med et samlet driftsunderskud på 400 mio. kr. Men regnskabet viser også, at kæden faktisk er indtjeningsmæssigt på rette vej, efter at ledelsen gennemførte en voldsom og kostbar oprydning sidste år. Interview med CFO Kræn Østergaard Nielsen fra COOP.
Justeres Faktas driftsunderskud for både engangsindtægter, afskrivninger og nedskrivninger, var driftsresultatet før ned- og afskrivninger (EBITDA) endt på minus 132 mio. kr. Og dette beløb indeholder udgiftsførte restruktureringsomkostninger på 180 mio. kr. efter butikslukningerne. Så groft sagt var Fakta kommet ud af sidste år med et plus på driften på 48 mio. kr., hvis der ikke havde været særlige omkostninger til oprydning.
Ledelsen skriver, at der blev lukket 53 butikker, som ikke fremadrettet kan blive lønsomme. Det var også forklaringen på kædens omsætningsfald fra 9,2 mia. kr. til 8,5 mia. kr. samt dyk i antal ansatte fra 8521 til 7990. Butikslukningerne har været en dyr fornøjelse, med dels ekstraordinære nedskrivninger på 300 mio. kr. og dels restruktureringsomkostninger på 180 mio. kr., hvoraf der er hensat 72 mio. kr. til dækning af tomgangsleje og genetablering af lejemål.
”Vi er færdige med oprydningen i Fakta. Kæden er ikke længere en brændende platform, og vi nærmer os break even. Nu kommer næste skridt. Og der går vi og leger med, hvordan vi kan tiltrække flere kunder, og om vi skal rebrande kæden med et nyt navn og nye koncepter,” siger CFO Kræn Østergård Nielsen fra COOP, der oplyser, at der sikkert skal flere COOP-koncepter ind, uden at kompromittere lavpris-perceptionen.
Fakta A/S er helejet af COOP Danmark, der måtte se den samlede omsætning dykke med ca. 2 procent, fra 38,2 mia.kr. til 37,4 mia. kr., dog næsten alene på grund af butikslukningerne. Men EBITDA-driftsresultatet blev samtidig øget med ca. 7 procent, efter justering for engangsposter, herunder engangsindtægter fra ejendomssalg og udgiftsførte hensættelser til afvikling af lejemål. Efter salget af Århus Syd-ejendomskomplekset har COOP over 3 mia. kr. i frie likvider.
ØU: I har valgt ikke at anvende jeres milliarder på at tilbagebetale bankgæld, og likviditet i banken koster jo minusrenter. Pønser I på at have ammunition til at gå i offensiven?
KØN: ”Dagligvaremarkedet er jo under hastig forandring i disse år. Og COOP er midt i en stor transformation, både digitalt og forretningsmæssigt. Så grundlæggende har vi en større risiko end normalt. Men det forklarer jo ikke fuldt ud, hvorfor vi har 3 mia. kr. i kassen. Vi skal de næste år anvende mange penge på it- transformation, både i forhold til kunderne og i forhold til interne processer.”
Ligger det også i jeres likviditetsberedskab, at I gerne vil have opkøbsmuskler til at understøtte forretningen med mindre opkøb?
”Vi har ikke planer om store opkøb. Men vi holder det finansielle beredskab, så vi har mulighed for og fleksibilitet til at købe ejendomme eller mindre virksomheder. Og så er det gået lidt bedre end budgetteret i 2018, både med indtjening og arbejdskapital.”
Ud fra 2018-regnskabet ser det ud til, at I sidste år aktiverede nye 477 mio. kr. under posten ”udviklingsprojekter under udførelse.” Hvad er de penge anvendt til?
”Vi kører fortsat et højt investeringstryk omkring blandt andet COOP-appen og vores onlineunivers rettet mod kunderne. Lige nu topper vi på vores burn rate omkring it-investeringer med indkøring af SAP frem mod maj næste år. Den nye platform giver mulighed for en masse nye automatiseringer, men grundlæggende handler det om at få bedre styr på vores data til senere at tage næste skridt frem i digitaliseringen. Og så er det også vigtigt at sige, at vi stod foran en udskiftning af det gamle system.”
Da vi talte sammen efter årsregnskabet for 2017, fortalte du om jeres nye strategi med målsætninger frem til og med 2020 om at skabe en ekstra milliard i økonomisk værdi, hvoraf halvdelen skulle komme fra omkostningsbesparelser. Holder planen her efter år ét?
”Vi får modvind de kommende år på grund af ændrede spisevaner og et vigende marked. I 2018 har vi holdt indtjeningen, selvom vores omsætning har været vigende. Så vi holder faktisk vores køreplan indtil videre. For at holde indtjeningen i hele strategiperioden, skal vi finde 1 milliard i forbedringer. Vi forventer de store gevinster efter indkøring af SAP, hvor der vil blive automatiseret meget mere end i dag. Arbejdet med at sammenlægge alle kædernes back office-funktioner er tilendebragt, og nu arbejder vi med fælles markedsføring, blandt andet tv-reklamer.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her